söndag 13 november 2016

Riktiga Elsie – samtal med Elsie Johansson

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

vad är då 'vaggan' till mitt 'icke-författarskap'? - hur kann jag frååga något såådant? - jaag äär ej - kommmer ej helller - den korta tid jag har kvaar att leeva - att bli något såådant fiiiint! - jag är en bloggare - that's enough för lilla 'moi'... tack för möjligheten att blog wise - och även i viss mån facebook wise - få uut-trycka mej!... ett - sort of - uu-trycksbehoov... - det har väl - sort of - varje 'human being'... könnte man wohl fast glauben... - skulle man väl - nästan - kunna tänka sej... perschooonlighetsmässigt schänner jag ingen som helst likhet med denna författare vid namn elsie johansson... trots samma efternamn har vi ingen som helst släktskap... det finns ganska så många med efternamnet johansson i sverige... visserligen har jag ibland ut-tryckt det sålunda om lilla 'moi': 'själv - inbillningsvis - varande en poet i vardande'... so was! när jag efter studentexamen - på latinlinjens halvklassiska gren - gick till arbetsförmedlingen för att hos en expert höra mig för vilket - sort of - yrke jag skulle rikta mig in på... så fick jag rådet av en fru månsson - yrkesvägledare - att gå en kontorskurs... jag gjorde så...

Marianne Johansson sa...

själv hade jag - innerst inne - drömmar om att kanske kunna bli skådespelare - skådespelerska - eller konstnär - eller journalist... eftersom skriva uppsats var det jag kände som det allra svåraste i skolan så förstod jag innerst inne att jag nog ej hade förutsättningar för att bli journalist... - men att sitta på kontor i underordnad ställning i drygt 20 år... inte var det jag allra helst hade velat...

Marianne Johansson sa...

sen: att min förstfödde son - sen slutet av år 2006 - blev tvungen att ligga i en grav... det var väl - eigentlich - ej heller något som jag - sort of - hade önskat mig... men förlika sig med ett och annat det måste man ... jag har förlikat mig med min framtid som en som ligger och ruttnar bredvid min sedan länge väl förruttnade förstfödde son... man har inget annat val sometimes... men min förstfödde son hade sagt en gång att han ej ville bli kremerad... ej heller jag vill bli kremerad... både han och jag kommer att ligga förmultnandes i samma gamla begangnade grav på östra kyrkogården i göteborg... det finns någon boende i kungälv - petra rhodin - som har en blogg namens 'ord och jord'... mycket väl funna ord... hon måtte väl - enligt mig - vara 'Poet' - eftersom hon valt just de orden...