söndag 30 maj 2021

Wolf Biermann - Ermutigung

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

när jag i april år 1985 var i hamburg - bei der dänisch-deutschen akademie - med tyska inst vid gu - så sade föreståndaren där att han hade trott att wolf biermann skulle komma dit på besök så att vi studenter skulle kunna se och höra honom och kanske t o m kunna prata med honom - men han kom inte... - när jag hade kommit hem till gbg och min dåvarande arbetsplats - ab pegol - djurgårdsgatan 9 - så blev jag - den 13 maj år 1985 - uppkallad till vd christan bengelsdorff och fick av honom 'sparken'! - so was!... efter att ha till november år 1986 - då jag påbörjade min spårvagnsförarutbilldning - varit arbetslös och endast haft några tillfälliga arbeten - så... Ermutigung! - so was kan emellanåt behövas... - dvs uppmuntran!

Marianne Johansson sa...

mina första tyska ord lärde jag mig av emil frostegård - då jag i sjätte klass i folkskolan gick en frivillig tyska-kurs på kvällstid... med emil frostegård - som jag alltså hade i femte och sjätte klass i engelska - fick vi vid vårterminens slut i sjätte klass göra en tysklandsresa till luebeck och hamburg... - tack vare att överläraren emil frostegård tyckte sig ha lagt märke till att jag var intresserad av att lära mig språk - så fick jag chans att efter 6 år i folkskolan börja i realskolan - där jag gick i 4 år - och sedan i gymnasiet - latinlinjens halvklassiska gren - där jag gick i tre år... några akademiska studier har jag dock ej lyckats med... fick dock av dieter krohn vg i översättn provet på c-nivån - trots att jag ej ens var klar med b-nivån... mina föräldrar var ej akademiker! - min far - axel herman johansson - 28/2 1897 - 21/8 1972 - var i hela 50 år arbetare på tändsticksfabriken hemma i lidköping...

Marianne Johansson sa...

'christian' i st f 'christan'...

Marianne Johansson sa...

'spårvagnsförarutbildning' i st f 'spårvagnsförarutbilldning'...