tisdag 17 januari 2012

angå...

9 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

angå - angående - angick - att angå - att ha angått - att ej mer - att ej längre - vad? - svar: angå.

Marianne Johansson sa...

'går det an?' - nej så hette inte boken - boken hette 'det går an' - den bok som love almqvist skrev och som delvis utspelade sig i lidköping av alla platser - den staden var/är den stad jag föddes i och växte upp i och gick 12 år i skola i och arbetade som tysk korrespondent i i totalt 8 år - den stad där min far sen augusti år 1972 och min mor sen mars 1975 ligger o ruttnar i i en liten oansenlig grav - mittemot arne jälewiks föräldrar - den grav som min syster - den enda jag har och som är/blir 80 år i sommar - troget genom alla år gått till - och fortfarande går till - och sköter om.

Marianne Johansson sa...

de enda som jag alltså har kontakt med är min syster och min i livet varande son - för övrigt har jag inga mänskliga kontakter - min syster och min son är alltså dom står mig närmast - dom som jag känner känner mig.

Marianne Johansson sa...

rättelse vad gäller antalet år som jag gick i skola i lidköping - antalet var faktiskt 13! - från ht 1949 - t o m vt 1962: 6 år i folkskolan - sedan 4 år i realskolan - sedan 3 år i gymnasiet - latinlinjens halvklassiska gren...

Marianne Johansson sa...

'agne jälewiks' i st f 'arne jälewiks'...(kanske att stavningen - den korrekta - är 'jälevik'?)

Marianne Johansson sa...

i fyra år gick jag i samma klass - i realskolan - som denne f d tv sportkommentator - dvs agne jälevik (jälewik?) - därefter gick han i allmänna linjen i gymnasiet - ej i latinlinjen som jag gjorde...

Marianne Johansson sa...

carl jonas love almqvist - författare till - bl a - romanen 'det går an' - levde under tidsperioden den 28 november år 1793 - 26 september 1866... han blev alltså 72 år + knappt 2 månader...

Marianne Johansson sa...

jag har aldrig varit intresserad av sport - och absolut ej sådant som rapporteras om sport på tv - jag har därför ej följt denne gamle klasskamrats... ja vad ska man kalla det (?) - men jag hann iaf under några sekunder några ggr uppfatta att han var sportkommentator...

Marianne Johansson sa...

sen min syster dog den 29 mars år 2014 så har jag bara en nära anhörig - den den 27 juni år 1980 födde sonen... (som jag dock endast har mycket knapphändig kontakt med - eftersom han bor i annan del av sverige...)