fredag 20 januari 2012

Lärarkanalen.se - Lill Lindfors om sin bästa Lärare

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

här framkommer att lill lindfors gick på viggbyholmsskolan - samma skola som anna wahlgren gick på/i...hon säger att en lärare med stenius som efternamn var en av hennes bästa lärare - svenska-lärare - hon anna wahlgren hade en lärare som tillika varit major - med danius som efternamn - som hon gifte sig med direkt efter det hon tagit studenten på den skolan - hon gifte sig alltså med sin egen lärare - svenska-lärare - med vilken hon snabbt fick två barn med ett års mellanrum - denne lärare med danius som efternamn var 35 år äldre än den unga anna wahlgren - som hon har berätt om i boken 'författaren själv' utgiven på förlaget bra böcker år 1993 - jag har häromdan citerat allt detta hon skrivit om sej själv här på min blogg - under rubriken wahlgren anna - född 1942 i lund"...

Marianne Johansson sa...

viggbyholmsskolan - inte vilken skola som helst - den skolan - i täby - strax utanför stockholm - som grundades av per sundberg år 1928 - hade bl a karin boye som lärare - och theodor kalifatides - nämligen i hans fall 1967-69 - bland kända elever kan nämnas anna wahlgren elev 1959-61 - jan guillou elev 1962-64 - även suzanne osten har varit elev på den skolan...

Marianne Johansson sa...

skolan lades ner år 1972...

Marianne Johansson sa...

sveriges statsminister fredrik reinfeldt är uppvuxen i täby - han och hans hustru filippa född holmberg bodde i täby med deras tre barn under åren 1992 - 2007...

Marianne Johansson sa...

jag har för mig att jag läst någonstans att hon filippa gick på ett gymnasium som hade designinriktning - jag har oxå läst någonstans att hon i sin tidiga ungdom hade som sin läromästare i höger-politik den icke helt okände ja vad hette - heter han nu igen - jag får återkomma... - nu kommer jag ihåg: Gunnar Hökmark - EU-kommissionär... - han som bl a är föör Lobby-verksamhet!

Marianne Johansson sa...

dottern sara danius har ju blivit invald i svenska akademien... det kan hon väl anna wahlgren vara stolt över...