söndag 1 februari 2015

dåålitt...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

dåålitt... - leiden - litt - litte - gelitten...

Marianne Johansson sa...

'dåålitt' = dåligt... - ett ord som jag kom på - spontant... - ordet 'dåålitt'... - i direkt anslutning kom jag på 'komparationen' - heter det så? - alltså det jag en gång - för nu rätt länge sen - lärde mej: 'leiden - litt - litte - gelitten'...

Marianne Johansson sa...

lidan heter älven som flyter genom lidköping - the town - where i was born and 'raised'... av förståsigpåarna så är lidan ej en älv utan blott en å... - men alla lidköpingsbor har alltid sagt 'älva' om älva - eftersom det är en älv... - en å är ju något mycket mindre och oansenligare - åtminstone har jag fått för mig det...

Marianne Johansson sa...

kan man associera till lidande ... ? - ja - das könnte man wohl - unter umständen... - men det svenska ortdet 'lid' betyder visst en sluttning ner mot en älv - eller hur var det nu...(?) - det svenska ordet 'lid' med ett utropstecken efter! - en uppmaning att liiida! - inte speciellt roligt - men ändock - vielleicht - manchmal - irgendwie - notwendig... - men sen - när kroppen har dött... hur är det då - med liiidandet...(?!) kroppen kan väl ej mer liida? - men finns något som heter 'själ' - som även efter kroppens död - sort of - somehow - existerar - och kan den - alltså
'själen' - då liiida! (?)