lördag 25 juli 2015

Tacitus' Germania

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

det var liksom ej i går som publius cornelius tacitus levde... - han föddes omkring år 55 och han passed away någon gång på 120-talet... etliche jahre sind seitdem vergangen... so könnte man es vielleicht ausdrücken... men hans ord kan man alltså - immer noch - taga del av... not bad!

Marianne Johansson sa...

detta som man här kan taga del av skrevs på latin år 98 efter kristus... han var då 42 år eftersom han blivit född år 56 efter kristus ... han dog är 117 efter kristus... - han blev således 61 år! - detta har jag erfarit via wikipedia...

Marianne Johansson sa...

eftersom jag är latinare - eftersom jag gick latinlinjen i gymnasiet hemma lidköping... så tycker jag detta är av visst intresse...

Marianne Johansson sa...

sen har det blivit så att tyskan blivit mitt fremdsprache numero 1...