torsdag 26 november 2020

Ne me quitte pas, Jacques Brel

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

även lite franska har jag en gång i tiden lärt mej...

Marianne Johansson sa...

det var överlärare emil frostegård som gav mig chansen att lära mej både engelska och tyska och franska och latin... once upon a time när jag var mycket ung - hemma i lidköping...

Marianne Johansson sa...

jag hade faktiskt på den tiden bättre betyg både i franska och engelska än vad jag hade det i tyska... därför avstod jag i sista ring att läsa tyska - då det ämnet i sista ring på latinlinjens halvklassiska gren var frivilligt... jag valde i stället det frivilliga tillvalsämnet musik och jag valde att deltaga i gymnasiekören - såsom alt - musikdirektör stig scherstén gav mig betyget ab i musik i studentbetyget... han hade redan tidigare utlovat att alla som valde musik som tillvalsämne i sista ring skulle få ab i betyg om man samtidigt deltog i gymnasiekören... tack vare att jag hade ab i musik i studentbetyget så fick jag en vikariatanställning som sekreterare på musikavdelningen för klassisk musik vid sveriges radio i stockholm sommaren år 1963 - efter att jag avlagt två terminer på en sekr utb i upsala...