onsdag 24 mars 2021

HERMANN HESSE - ÜBER DAS ALTER (Autorenlesung)

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

hermann hesse: 2/7 1877 - 9/8 1962... min far - axel herman johansson föddes den 28/2 år 1897 - och han passed away on august 21 of the year 1972 - min far föddes alltså ca 20 år efter det att hermann hesse föddes - och min far passed away 10 år plus 12 dagar efter det att hermnn hesse passed away... min far föddes i koppetorp - ulrika - kisa - östergötland - och varför han förutom sitt tilltalsnamn - axel - fick namnet 'herman' - det vet jag ej... - men ich stelle fest att den kände författaren - som föddes i tyskland - har namnet hermann - som ju är den tyska motsvarigheten till det svenska namnet herman... min far hade även bröder som hade fina namn - victor och petrus...(hermann hesse blev 85 år - min far blev 75 år...)

Marianne Johansson sa...

i denna 'autorenlesung ' från år 1949 kan man alltså höra den då 72 årige författarens egen röst...

Marianne Johansson sa...

'hermann' i st f 'hermnn'..