tisdag 21 augusti 2012

Christa Meves zum 85. Geburtstag

11 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

christa meves: 'manipulierte masslosigkeit' - en brandgul pocketbok - mycket sliten - har jag i min ägo - alltså ej bortkastad under den kastningsräd som har förekommit här tidigare i sommar - jag tror att jag kanske inköpte denna bok på frankfurter flughafen våren 1972 när jag gjorde min enda flygresa i mitt liv...

Marianne Johansson sa...

det är alltså 'band 401' der herderbücherei...på baksidan av denma pocketbok finns en bild av författarinnan då hon var relativt ung - en viss skillnad mot den vithåriga gamla dam som här på you tube förekommer - 'von der befreiung der menschen wird heute viel gesprochen - kaum dagegen von den zwängen und den seelischen gefahren des technisierten lebens - eine erfahrene psychologin durchbricht die mauer des schweigens - schonungslos diagnostiziert sie die kollektive neurose unserer gesellschaft und weist wege - ih zu entrinnen - wege zu einem individuellen glück - christa meves studierte geographie - philosophie und psychologie - heute ist sie freipraktizierende psychagogin in uelzen'

Marianne Johansson sa...

'ihr zu entrinnen' i st f 'ih zu entrinnen'...

Marianne Johansson sa...

det är alltså ingen gleichalrigkeit här - hon är drygt 17 och ett halt år äldre än 'moi' - ungefär samma ålersskillnad som förefinns mellan bent brülde och moi - alltså 17 år - jag är 17 år äldre än denna fiolosof som jag troget via sr.se/p3/christer - 'moraltestet' - sort of följer - sådant kan man väl tillåta sig trots 17 års åldersskillnad - och trots att jag själv ej har ngn som helst akademisk examen - endast ett visst antal universitetspoäng i tyska - det är alles - i mitt fall...

Marianne Johansson sa...

'gleichaltrigkeit' i st f 'gleichalrigkeit' - 'åldersskillnad' i st f 'ålersskillnad' - 'bengt' i st f 'bent'... 'filosof' i st f 'fiolosof' -

Marianne Johansson sa...

boken ifråga gavs ut år 1971 verlag herder kg freiburg im breisgau - och herder druck freiburg im breisgau 1972 - det var alltså en helt ny färsk bok som jag av rent intresse bland en del andra böcker inköpte när jag för första - och enda - gången i mitt liv landade - på flygplatsen i frankfurt - redan då var jag intresserad av psykologi och angränsande ämnen - att jag då arbetade som korrespondent på lidköpings mek verkstads ab - efter att ha påbörjat - i upsala - en sekr utbildning - det var ej någon livsbana som var helt hundraprocentigt korrekt för mig - jag kan nu - såsom - kommande november - 70-åring - beklaga det faktumet...

Marianne Johansson sa...

bengt brülde gav i 'moraltestet' nyss i sr.se/p3/christer betyget 'en väldigt stark tvåa' till anders timell - född 1965 i stockholm...

Marianne Johansson sa...

jag hänvisar till det jag skrev klockan 15:12 som kommentar...

Marianne Johansson sa...

'denna' i st f 'denma'...

Marianne Johansson sa...

'halvt' i st f 'halt'...

Marianne Johansson sa...

då - när jag gjorde min enda flygresa i mitt liv - var jag bloss 29 år gammal... (nu - om knappt 3 månader - är jag - om dann immer noch alive - 72 år!)