fredag 11 oktober 2013

Jean Gabin - Maintenant Je Sais

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

savoir - á savoir (det skulle ha varit accent grave - men jag vet ej hur att klara av det på mitt tangentbord) - 'on sait jamais'... - har ej någon fransk grammatik i närheten så jag kan inte kolla upp - 'je sais' - så heter det ju... men heter det 'on sait'(?) - ska vid tillfälle kolla upp... - mina franskakunskaper är drygt femtio år gamla...

Marianne Johansson sa...

det torde alltså vara - sort of - 'på ålderns höst' som han sjunger detta...

Marianne Johansson sa...

jag konstaterar att han jean gabin hade födelsedag precis på samma dag son den store världsberömde poeten herr gustafsson - lars gustafsson - nämligen den 17 maj..... jean gabin föddes dock redan år 1904 - medan lars gustafsson - herr gustafsson - föddes först år 1936... jean gabin blev 72 och ett halvt år gammal innan han passed away - den 15 november år 1976 var hans dödsdag...

Marianne Johansson sa...

jean gabin var etwa mit meiner mutter gleichaltrig... (min mor föddes den 22 september år 1903 och hon passed away on march 2 of the year 1975...)(min mor blev alltså inte fullt lika gammal som jean gabin...)(hon - min mamma - blev 71 år och 5 månader och 10 dagar...)

Marianne Johansson sa...

'dag som' i st f 'dag son'...