tisdag 15 oktober 2013

Jean-Paul Sartre Rejects the NOBEL PRIZE for LITERATURE!!

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

den ende som har gjort något sådant! - en 'outstanding man' - sort of - bara därför! - jag har för mig att jag någonstans någon gång läst - eller ev hört - att han sartre senare någon gång ångrade sig och sa att han ville ha dom däringa pengarna - men då var det för sent - det var det negativa svaret han fick! - i och för sig kan man ju förstå det - när han själv varit så negativ till/i sin attityd till de som ville ge honom äran av ett nobelpris - varför skulle de då - å sin sida - plötsligt visa sig välvilliga och generösa gentemot honom... - men han går väl till historien som en Person som har gjort någonting såådant - sagt 'nej tack!' till ett nobel pris... det säger väl en del om honom och hans - sort of - kvalitet... så kann man tolka det - så villl jag tolka det... jag har oxå läst någonstans att det var visst en kvinna i hans liv som från början hade uttalat sig negativt till att säga ja tack till nobel priset i fråga och att denna - 'bävern' - simone de beauvoir - hade påverkat honom - sartre - till/i hans mod att säga 'nej tack'!

Marianne Johansson sa...

den hösten - den terminen - år 1964 - så var jag i upsala för 'studier' - det blev den tredje - och sista - upsala-terminen - för min del... - sen dess - vintern 1964 - har jag aldrig mer varit där i den staden... - totalt tre terminer vistades jag där och försökte 'studera' - det var alltså ht 1962 och vt 1963 och sedan - åter igen - terminen ht 1964...

Marianne Johansson sa...

levnadslängden för denne sartre blev: 21 juni år 1905 - 15 april år 1980...