söndag 12 november 2017

tolka...

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

är - egentligen - inte hela livet en fråga om tolkning - tolkningar...(?) - som jag redan förut någon gång - kanske t o m mer än en gång? - på egen blogg ut-tryckt det: 'det finns - egentligen - lika många tolkningsmöjligheter som det finns männischor'... - 'filosofiskt lagd'- som jag iaf själv tycker att jag är... - det handlar om betooning - och huur något - exempelvis via ord - uut-trycks... - en gång i min tidiga ungdom hade jag vaga hemliga drömmar om att kanske kunna bli skådespelare... - och på det sättet försöka uut-trycka något... - men detta var - äär - oerhört längesen... - numera är jag 75 år gammal och på gravens rand mig befinnandes... - men poesi - att - liksom - kunna ha chans att - fritt - dvs framför allt FRITT - och helst spontant - kunna uut-trycka 'sej' - eller - kanske just i detta speciella fall: lilla 'moi' - that's something... as long as one is - när det gäller detta - still enough alive ('still alive enough' kanske bätte ordföljd)... - 'tolkningsföreträde' är ett ord jag hört någon gång... - ja när det gäller lag-text kanske något sådant kan komma i fråga... - men som ett spontant uttryck för en individs känsla... ?! den individuella tolkningen är ju - per definition - inget annat än just det: individuell... - något som jag även på egen blogg - jag tror mer än en gång - uttryckt det 'själv - inbillningsvis - varande en poet i vardande - märk väl: inbillningsvis'... - varför ej ha chans att leva med en sådan inbillning - ingen behöver väl ta illa upp av något sådant... det är ju vad jag - ibland - kommentarsmässigt o spontant - skriver på mina egna bloggar - det handlar om - inget annat... (ein ausdrücksbedürfnis - nichts anders...) - en gång i tiden - hösten år 1983 - kom jag spontant på denna lilla 'dikt': 'jag är havande med tiden - endast döden vet när förlossningens ögonblick är inne - då är livet ute...' själv tycker jag att den då - för nu rätt länge sen - spontant av mig påkomna dikten - sort of - fortfarande - noch immer - en viss 'bärighet' har... livet liknas alltså härvidlag vid en pregnancy - that is pregnancy with time! (men egentligen är det väl en aning motsägelsefullt: det är ju havandeskapstiden - dvs med ett foster som hela tiden växer - som resulterar i - iaf - glücklicherweise - möglichst oft - att Livet - dvs det utanför livmodern - börjar...
(liknelse-mässigt - widersprüchlich - irgendwie...) - jag har även tidigare - blog wise - uttryckt det sålunda: livet = tiden! - Tid! = Liv! - Liv! = Tid! - den för varje enskild human being 'utmätta' tiden...- -faktum äär: det som - vad som - orsakar död i det individuella fallet - kan vara olika - mycket olika...