"gustafsson - lars - född 1936 i västerås - son till einar h gustafsson och lotten margaretha gustafsson - född carlsson - efter studentexamen 1955 på helklassisk linje studerade l g litteraturhistoria - estetik - sociologi och filosofi vid uppsala universitet - han var med om att grunda studenttidskriften 'siesta' - där den litterära debuten också ägde rum med den lilla prosapoetiska 'romanen' 'vägvila' 1957 - den egentliga romandebuten ägde rum 1961 på norstedts med 'poeten brumbergs sista dagar och död' -
1961 blev lars gustafsson licentiat och anställdes på hösten som andre redaktör för bonniers litterära magasin - han kom att stanna hos albert bonniers förlag till 1972 i olika funktioner - som huvudredaktör för blm från år 1966 - som medlem av utgivningskommittén från år 1968 - som huvudredaktör eftersträvade lg att ge blm en mångsidig och internationell orientering -
- under den bonnierska perioden var lg en flitig medarbetare i expressen - framför allt som litteraturkritiker - en livfull skildring av förlagslivet finner vi i början av romanen 'herr gustafsson själv' (1971) -
- under denna period stiftade lg många internationella kontakter - särskilt avgörande blev hans framgångsrika framträdande i gruppe 47 - vid dess möte i sigtuna 1964 - 1972 på hösten flyttade lg till västberlin som stipendiat hos daad och blev kvar där i närmare två år - där fullbordade han två av romanerna i den fembandiga sviten 'sprickorna i muren' (1972-78) - nämligen 'yllet' och 'sigismund' - 1974 finner vi lg som thord gray professor vid university of texas at austin - en miljö som han förälskat skildrar i den lilla komiska romanen 'tennisspelarna (1977) -
- 'språk och lögn' heter den avhandling med vilken lg blev doktor i uppsala 1978 - kritisk uppgörelse med framför allt bildteorier för mening som den är - försöker den försvara en optimistisk syn på den språkliga kommunikationens förmåga att uttömmande överföra våra individuella upplevelser -
- lg utvandrade i november 1983 till austin - texas - där han delar sin tid mellan plikterna som adjungerad professor (i germanska studier och i filosofi) vid university of texas at austin och sitt författarskap -
- poesi - lg:s lyrikdebut ägde rum med 'ballongfararna' (1962) - denna bok är ett förebud till en fas i svensk poesi som man kanske något fritt kunde kalla 'postmodernistisk' - en ofta citerad karakteristik av lg:s tidiga poesi ('en förmiddag i sverige' - 1963 - 'en resa till jordens medelpunkt och andra dikter' - 1966) är hans magnus enzensbergs ord 'ett sällsynt villebråd stiger fram i diktens kyliga klara spegel - något logiskt som inte är torrt och något fantastiskt som inte är dunkelt' -
- den stora cirkelformade dikten 'kärleksförklaring till en sefardisk dam' (1970) - i lg:s egen värdering den absoluta höjdpunkten i hans poesi - innebär något nytt såtillvida att lg här försöker överskrida gränsen mellan historiskt och privat och av dessa båda livssfärer försöker skapa en tredje - 'sonetter' (1977) märker vi en dragning till fasta former - som springer ur valerys övertygelse att formens uppgift är att föra tanken i riktningar i vilka de självmant inte skulle ha gått - över huvud taget röjer lg:s poetiska verksamhet en misstänksamhet mot hela tanken att poesin i första hand skulle vara känslouttryck eller återgivande av en subjektiv upplevelse - vad han vill skapa är snarare ett slags verbala artefakter - ett slags ting som är i stånd till en fristående existens utanför rumsdimensionen -
- i de stora sångerna och balladerna i 'artesiska brunnar - cartesianska drömmar' (1980) försöker lg för första gången att skriva filosofisk lärodikt - en höjdpunkt från senare år är 'fyra poeter' (1988) - där lg låter fyra fiktiva svenska poeter från fyra epoker - alla med sina egenskaper och sina egna biografier - överta den lyriska 'personans' uppgifter - en viss tillbakablickande prägel har samlingen 'förberedelser för vintersäsongen' (1990) -
romaner - lg:s romaner överblickas bäst om man delar in dem i tre huvudgrupper - ungdomsromanerna har lätt romantiska drag och karakteristisk identitetsproblematik ('poeten brumbergs sista dagar och död' - 'bröderna' - 'följeslagarna' och 'den egentliga berättelsen om herr arenander') -
- från 60-talets slut börjar en period av breda tids- och samhällsöverblickande romaner - kärnan i denna grupp utgörs av de fem romaner som lg sammanfattar under titeln 'sprickorna i muren' - där fem biografier med en identisk början utvecklas i olika riktningar av individuell och social erfarenhet - romansystemet växer till som omfattande tidsbild av sverige vid 70-talets slut - till samma grupp hör också romanen 'sorgemusik för frimurare' (1983) -
- 'en biodlares död' - den sista delen av 'sprickorna i muren' - förebådar något nytt - romanen handlar om en situation - avskalad sitt sociala - ekonomiska och politiska utanverk - ämnet är en man och hans smärta - det är med andra ord fråga om vad en människa egentligen är - denna återkomst till en existentiell problematik skulle komma att dominera lg:s prosa under 80- och 90-talen - i 'en kakelsättares eftermidag' (1991) intar 'misslyckandet' den plats som smärtan hade i 'en biodlares död' - och följaktligen träder projektens meningsfullhet i förgrunden - vi skapar själva all mening - tycks romanen vilja säga -
- en ungdomsdröm - den polyfona romanen - förverkligade lg år 1986 i 'bernard foys tredje rockad' - tre fiktioner vävs in i varandra i denna täta berättelse - tid - plats - ja till och med huvudpersonerna växlar i ett mönster som återspeglar författarens intresse för kabbalistisk och annan mystik' -
- dramatik - när 'huset i oneida' - ett aldrig spelat drama från 1970 - föredrogs i en lässession vid university of california 1989 - lär den då åldrade martin esslin - som var i publiken - ha uttryckt sin förvåning över att aldrig ha hört talas om detta fascinerande drama - än mindre om dramatikern - sanningen är att lg:s drama 'den nattliga hyllningen' 1970 upplevde något av ett segertåg i den tyskspråkiga världen efter urpremiären på schauspielhaus zürich - det starkt stiliserade dramat med dess diskussion av upprorets villkor appellerade till tidens publik" / författat av författaren själv - dvs lars gustafsson - i boken 'författaren själv' - utgiven på bra böcker år 1993.
"gustafsson stig göran - född 1943 i karlstad - när han var tolv år bestämde han sig för att bli författare - och måndagen den fjärde februari 1983 - 69 dagar innan han fyllde 40 år - klockan halv fem på eftermidagen - ringde han tbv och frågade om de hade några skrivarcirklar på gång - 'ja - ikväll halvsju' - svarade tbv-damen - och så blev det - gustafsson debuterade 1988 med novellsamlingen 'han som inte blev jazzmusiker och andra' - 1990 kom ännu en novellsamling - 'fåtöljen från kungsbacka' och 1992 romanen 'dyvelsten' som till några veckor innan publiceringen hette 'mellan molnen och horisonten' - stilen kännetecknas av en blandning av högt och lågt och ibland humor - språket är distinkt - knappt och bildrikt - kanske en följd av att han i 25 år arbetat som journalist - gustafsson är medlem av 'the british friesian cattle society' " / författat av författaren själv - dvs i detta fallet Stig Göran Gustafsson i boken 'Författaren själv' - utgiven år 1993 på 'Bra Böckers Förlag. - ( som en parentes i efterhand kan jag nämna att jag hos denne stig göran gustafsson gick en skrivarkurs - 'bli författare' - hos - inte tbv - men jag tror vuxenskolan - det var hösten 1983 - inte lärde jag mig något vettigt av honom - men jag kommer ihåg att just då vid den tiden - helt oberoende av honom - han försökte inte lära ut hur man skriver poesi - möjligtvis då noveller - vilket jag aldrig varit intresserad av - jag är ju poet i själ och hjärta - jag kommer alltså ihåg att just då under tiden jag gick på den kursen skrev lite spontanpoesi - men inte under själva lektionerna - till exempel den dikt - som jag själv fortfarande tycker är/var mycket fyndigt 'påkommen' - nämligen 'jag här havande med tiden - endast döden vet när förlossningens ögonblick är inne - då är livet ute...' - dessutom den korta kärleksdikten: 'min inspiration - min glädje - DU är min stora GLÄDJE - min inspiration!' - inte blev jag någon författare då - och ej senare heller - men han blev det - han kursledaren - men han hade ju redan som 12-åring bestämt sig för detta värv - vilket jag ej hade gjort - hade aldrig kunnat drömma om något sådant - kan fortfarande ej drömma om något sådant - men förra året sa han peter ingestad på newsmill i en kommentar om - till mej - 'vilken träffsäker stilistik - jag tycker du ska skriva skönlitterär prosa! - talangen har du!' - han sa oxå att det sätt jag skriver på - ingen punkt - bara tankestreck mellan orden - passar perfekt för medvetandeströmframställning - fina exempel på den litteraturen är joyce och henry miller - och jag skulle därmed vara i gott sällskap:)' - något så uppmuntrande! - jag trodde inte det var sant - han kanske skojade med mej - mycket möjligt! - han ville väl se om jag var så dum så jag gick på det - nej jag kunde inte tro att det skulle kunna vara med sanningen överensstämmande - något påbrå hade/har jag ej - visserligen hade jag och har fortfarande en tio år äldre syster som gick realskolan - t o m näst sista klass där - innan hon hoppade av - hon hade/har större begåvning än jag både vad det gällde/gäller att skriva och vad gällde/gäller mycket annat - hon kunde spela piano - på det piano min far med sin tändsticksarbetarlön köpt till henne när hon växte upp - jag kunde bara klinka så smått på detta piano - kände mej ständigt underlägsen - musikalisk på det sättet har jag aldrig varit - en gitarr - levin-gitarr - köpte jag under tiden jag bodde hemma i lidköping och jobbade som korresponent på meken - och försökte via korrespondenskurs att lära mej att ta några ackord - men det var svårt för mej - jag ledsnade snabbt - men gitarren har jag fortfarande kvar - den står här i lägenheten oanvänd - i sitt tygfodral - pianot har min syster kvar fortarande i sin och hennes mans villa i lidköping...)
ja jag vet att lars gustafsson är sort of mer än nöjd att den gamle vännen - tomas tranströmer - 'äntligen' - blev erkänd - ja erkänd har han väl varit länge som poet - men detta var väl liksom kronan på verket - på denne man som nu sedan en längre tid väl ej på samma sätt som tidigare kan ägna sig åt att skriva - delvis förlamad som han är och delvis afasi-drabbad - ja vad är ett nobel-pris? - en massa pengar! - men man kan ju - om man vill - säga nej tack till nobel-priset i litteratur - en styck man har gjort det i historien - vem? - jo jean-paul sartre...(jag tycker att obama som fick nobel-priset i fred - fredspriset - borde - självrannsakande - ha sagt nej-tack - självinsikt är inte alltid förhanden...
17 kommentarer:
"gustafsson - lars - född 1936 i västerås - son till einar h gustafsson och lotten margaretha gustafsson - född carlsson - efter studentexamen 1955 på helklassisk linje studerade l g litteraturhistoria - estetik - sociologi och filosofi vid uppsala universitet - han var med om att grunda studenttidskriften 'siesta' - där den litterära debuten också ägde rum med den lilla prosapoetiska 'romanen' 'vägvila' 1957 - den egentliga romandebuten ägde rum 1961 på norstedts med 'poeten brumbergs sista dagar och död' -
1961 blev lars gustafsson licentiat och anställdes på hösten som andre redaktör för bonniers litterära magasin - han kom att stanna hos albert bonniers förlag till 1972 i olika funktioner - som huvudredaktör för blm från år 1966 - som medlem av utgivningskommittén från år 1968 - som huvudredaktör eftersträvade lg att ge blm en mångsidig och internationell orientering -
- under den bonnierska perioden var lg en flitig medarbetare i expressen - framför allt som litteraturkritiker - en livfull skildring av förlagslivet finner vi i början av romanen 'herr gustafsson själv' (1971) -
- under denna period stiftade lg många internationella kontakter - särskilt avgörande blev hans framgångsrika framträdande i gruppe 47 - vid dess möte i sigtuna 1964 - 1972 på hösten flyttade lg till västberlin som stipendiat hos daad och blev kvar där i närmare två år - där fullbordade han två av romanerna i den fembandiga sviten 'sprickorna i muren' (1972-78) - nämligen 'yllet' och 'sigismund' - 1974 finner vi lg som thord gray professor vid university of texas at austin - en miljö som han förälskat skildrar i den lilla komiska romanen 'tennisspelarna (1977) -
- 'språk och lögn' heter den avhandling med vilken lg blev doktor i uppsala 1978 - kritisk uppgörelse med framför allt bildteorier för mening som den är - försöker den försvara en optimistisk syn på den språkliga kommunikationens förmåga att uttömmande överföra våra individuella upplevelser -
- 1981 konverterade lg till judendomen -
- lg utvandrade i november 1983 till austin - texas - där han delar sin tid mellan plikterna som adjungerad professor (i germanska studier och i filosofi) vid university of texas at austin och sitt författarskap -
- poesi - lg:s lyrikdebut ägde rum med 'ballongfararna' (1962) - denna bok är ett förebud till en fas i svensk poesi som man kanske något fritt kunde kalla 'postmodernistisk' - en ofta citerad karakteristik av lg:s tidiga poesi ('en förmiddag i sverige' - 1963 - 'en resa till jordens medelpunkt och andra dikter' - 1966) är hans magnus enzensbergs ord 'ett sällsynt villebråd stiger fram i diktens kyliga klara spegel - något logiskt som inte är torrt och något fantastiskt som inte är dunkelt' -
- den stora cirkelformade dikten 'kärleksförklaring till en sefardisk dam' (1970) - i lg:s egen värdering den absoluta höjdpunkten i hans poesi - innebär något nytt såtillvida att lg här försöker överskrida gränsen mellan historiskt och privat och av dessa båda livssfärer försöker skapa en tredje - 'sonetter' (1977) märker vi en dragning till fasta former - som springer ur valerys övertygelse att formens uppgift är att föra tanken i riktningar i vilka de självmant inte skulle ha gått - över huvud taget röjer lg:s poetiska verksamhet en misstänksamhet mot hela tanken att poesin i första hand skulle vara känslouttryck eller återgivande av en subjektiv upplevelse - vad han vill skapa är snarare ett slags verbala artefakter - ett slags ting som är i stånd till en fristående existens utanför rumsdimensionen -
- i de stora sångerna och balladerna i 'artesiska brunnar - cartesianska drömmar' (1980) försöker lg för första gången att skriva filosofisk lärodikt - en höjdpunkt från senare år är 'fyra poeter' (1988) - där lg låter fyra fiktiva svenska poeter från fyra epoker - alla med sina egenskaper och sina egna biografier - överta den lyriska 'personans' uppgifter - en viss tillbakablickande prägel har samlingen 'förberedelser för vintersäsongen' (1990) -
romaner - lg:s romaner överblickas bäst om man delar in dem i tre huvudgrupper - ungdomsromanerna har lätt romantiska drag och karakteristisk identitetsproblematik ('poeten brumbergs sista dagar och död' - 'bröderna' - 'följeslagarna' och 'den egentliga berättelsen om herr arenander') -
- från 60-talets slut börjar en period av breda tids- och samhällsöverblickande romaner - kärnan i denna grupp utgörs av de fem romaner som lg sammanfattar under titeln 'sprickorna i muren' - där fem biografier med en identisk början utvecklas i olika riktningar av individuell och social erfarenhet - romansystemet växer till som omfattande tidsbild av sverige vid 70-talets slut - till samma grupp hör också romanen 'sorgemusik för frimurare' (1983) -
- 'en biodlares död' - den sista delen av 'sprickorna i muren' - förebådar något nytt - romanen handlar om en situation - avskalad sitt sociala - ekonomiska och politiska utanverk - ämnet är en man och hans smärta - det är med andra ord fråga om vad en människa egentligen är - denna återkomst till en existentiell problematik skulle komma att dominera lg:s prosa under 80- och 90-talen - i 'en kakelsättares eftermidag' (1991) intar 'misslyckandet' den plats som smärtan hade i 'en biodlares död' - och följaktligen träder projektens meningsfullhet i förgrunden - vi skapar själva all mening - tycks romanen vilja säga -
- en ungdomsdröm - den polyfona romanen - förverkligade lg år 1986 i 'bernard foys tredje rockad' - tre fiktioner vävs in i varandra i denna täta berättelse - tid - plats - ja till och med huvudpersonerna växlar i ett mönster som återspeglar författarens intresse för kabbalistisk och annan mystik' -
- dramatik - när 'huset i oneida' - ett aldrig spelat drama från 1970 - föredrogs i en lässession vid university of california 1989 - lär den då åldrade martin esslin - som var i publiken - ha uttryckt sin förvåning över att aldrig ha hört talas om detta fascinerande drama - än mindre om dramatikern - sanningen är att lg:s drama 'den nattliga hyllningen' 1970 upplevde något av ett segertåg i den tyskspråkiga världen efter urpremiären på schauspielhaus zürich - det starkt stiliserade dramat med dess diskussion av upprorets villkor appellerade till tidens publik" / författat av författaren själv - dvs lars gustafsson - i boken 'författaren själv' - utgiven på bra böcker år 1993.
"gustafsson stig göran - född 1943 i karlstad - när han var tolv år bestämde han sig för att bli författare - och måndagen den fjärde februari 1983 - 69 dagar innan han fyllde 40 år - klockan halv fem på eftermidagen - ringde han tbv och frågade om de hade några skrivarcirklar på gång - 'ja - ikväll halvsju' - svarade tbv-damen - och så blev det - gustafsson debuterade 1988 med novellsamlingen 'han som inte blev jazzmusiker och andra' - 1990 kom ännu en novellsamling - 'fåtöljen från kungsbacka' och 1992 romanen 'dyvelsten' som till några veckor innan publiceringen hette 'mellan molnen och horisonten' - stilen kännetecknas av en blandning av högt och lågt och ibland humor - språket är distinkt - knappt och bildrikt - kanske en följd av att han i 25 år arbetat som journalist - gustafsson är medlem av 'the british friesian cattle society' " / författat av författaren själv - dvs i detta fallet Stig Göran Gustafsson i boken 'Författaren själv' - utgiven år 1993 på 'Bra Böckers Förlag. - ( som en parentes i efterhand kan jag nämna att jag hos denne stig göran gustafsson gick en skrivarkurs - 'bli författare' - hos - inte tbv - men jag tror vuxenskolan - det var hösten 1983 - inte lärde jag mig något vettigt av honom - men jag kommer ihåg att just då vid den tiden - helt oberoende av honom - han försökte inte lära ut hur man skriver poesi - möjligtvis då noveller - vilket jag aldrig varit intresserad av - jag är ju poet i själ och hjärta - jag kommer alltså ihåg att just då under tiden jag gick på den kursen skrev lite spontanpoesi - men inte under själva lektionerna - till exempel den dikt - som jag själv fortfarande tycker är/var mycket fyndigt 'påkommen' - nämligen 'jag här havande med tiden - endast döden vet när förlossningens ögonblick är inne - då är livet ute...' - dessutom den korta kärleksdikten: 'min inspiration - min glädje - DU är min stora GLÄDJE - min inspiration!' - inte blev jag någon författare då - och ej senare heller - men han blev det - han kursledaren - men han hade ju redan som 12-åring bestämt sig för detta värv - vilket jag ej hade gjort - hade aldrig kunnat drömma om något sådant - kan fortfarande ej drömma om något sådant - men förra året sa han peter ingestad på newsmill i en kommentar om - till mej - 'vilken träffsäker stilistik - jag tycker du ska skriva skönlitterär prosa! - talangen har du!' - han sa oxå att det sätt jag skriver på - ingen punkt - bara tankestreck mellan orden - passar perfekt för medvetandeströmframställning - fina exempel på den litteraturen är joyce och henry miller - och jag skulle därmed vara i gott sällskap:)' - något så uppmuntrande! - jag trodde inte det var sant - han kanske skojade med mej - mycket möjligt! - han ville väl se om jag var så dum så jag gick på det - nej jag kunde inte tro att det skulle kunna vara med sanningen överensstämmande - något påbrå hade/har jag ej - visserligen hade jag och har fortfarande en tio år äldre syster som gick realskolan - t o m näst sista klass där - innan hon hoppade av - hon hade/har större begåvning än jag både vad det gällde/gäller att skriva och vad gällde/gäller mycket annat - hon kunde spela piano - på det piano min far med sin tändsticksarbetarlön köpt till henne när hon växte upp - jag kunde bara klinka så smått på detta piano - kände mej ständigt underlägsen - musikalisk på det sättet har jag aldrig varit - en gitarr - levin-gitarr - köpte jag under tiden jag bodde hemma i lidköping och jobbade som korresponent på meken - och försökte via korrespondenskurs att lära mej att ta några ackord - men det var svårt för mej - jag ledsnade snabbt - men gitarren har jag fortfarande kvar - den står här i lägenheten oanvänd - i sitt tygfodral - pianot har min syster kvar fortarande i sin och hennes mans villa i lidköping...)
ja jag vet att lars gustafsson är sort of mer än nöjd att den gamle vännen - tomas tranströmer - 'äntligen' - blev erkänd - ja erkänd har han väl varit länge som poet - men detta var väl liksom kronan på verket - på denne man som nu sedan en längre tid väl ej på samma sätt som tidigare kan ägna sig åt att skriva - delvis förlamad som han är och delvis afasi-drabbad - ja vad är ett nobel-pris? - en massa pengar! - men man kan ju - om man vill - säga nej tack till nobel-priset i litteratur - en styck man har gjort det i historien - vem? - jo jean-paul sartre...(jag tycker att obama som fick nobel-priset i fred - fredspriset - borde - självrannsakande - ha sagt nej-tack - självinsikt är inte alltid förhanden...
Skicka en kommentar