"i gränslandet - tony judts 'minneshärbärget' är lysande samtidshistoria och präglas av en sympatisk självdistans - boken är befriande fri från meritlistor och hävdelsebehov - skriver kim salomon // momoar: tony judt - 'minneshärbärget' ('the momory chalet' - 2010) - översättning elisabeth helms _ 245 sidor - förlag: karneval -
"några skriver memoarer för att bygga monument och odödlighet - andra för att de anser sig ha uträttat stordåd - för historikern tony judt (1948-2010) - mest känd för artiklar i new york review of books och det imponerande översiktsverket 'postwar - a history of europe since 1945' - handlar det emellertid om terapi - när han får diagnosen als vet han att livet är slut - kroppen förtvinas - rösten sviktar och han förlorar förmågan att överföra tankar till ord -
- men hjärnan förblir kristallklar - för att ta sig genom sjukdomens inrutade rytm och sömnlösa nätter börjar han rekapitulera sitt liv - han minns möten - människor och händelser och länkar ihop fragment ur sitt förflutna - på morgonen dikterar han sina minnesnedslag och resultatet har blivit en sällsynt fascinerande bok - härligt befriad från sentimentalitet och politisk korrekthet - mest tycks han se livet som en kedja av tillfälligheter - där mycket kunde ha varit annorlunda - sin medelålderskris löser han inte med ny bil eller ny fru utan genom att han mer av en händelse börjar studera tjeckiska - vilket i sin tur öppnar dörrarna till östeuropa och vidgar hans europeiska perspektiv -
- i små essäer flätas det privata och personliga in i storpolitik - hans bakgrund som samtidshistoriker gör att han förmår sätta in detaljer och osammanhängande hågkomster ur sitt eget liv i större sammanhang - det existentiella inramas politiskt och ideologiskt - som i den kärleksfulla essän om pappans hänförelse av citroen-bilar - essän handlar inte bara om teknologi och modernitet - om frihet och individualism utan också om kön och etnicitet -
- i en annan essä kopplas dagens miljötänkande samman med barndomens upplevelse av ransoneringar och småskaliga förhoppningar i efterkrigstidens storbritannien - minimalistiskt bostadsbyggande och varubrist ställs i kontrast till dagens överkonsumtion - turisten på besök i london letade en gång i tiden efter kultur och monument - idag är det galleriornas reor som lockar - han är kritisk till dagens kommersialism och blinda tro på marknaden - vilket också framgår av hans bok 'illa far landet' -
- ständigt återkommer tony judt till sin etniska identitet - han växer upp i storbritannien - studerar i cambridge - flyttar till new york och talar instinktivt om engelmän i tredje person - han är jude - döpt efter en släkting som gasades ihjäl i auschwitz - men avvisar rabbinens auktoritet och är kritisk till staten israel - än associeras han med det som återstår av vänstern - än betraktas han som reaktionär - symboliskt placerar han sig själv i ett gränsland - där lojaliteter och gemenskaper skarvar mot varandra - där kosmopolitism inte främst är en identitet utan normalitet -
- lågmält och ödmukt summerar judt sitt liv utan störande name dropping och meritlistor - här finns inga spår av narcissism eller hävdelsebehov som allt för ofta utmärker memoargenren - tvärtom genomsyras 'minneshärbärget' av en sympatisk självdistans som bidrar till att göra boken till lysande samtidshistoria - till en insiktsfull berättelse om den lilla världen i den stora" / kim salomon - svenska dagbladet - den 13 januari 2011.
7 kommentarer:
"i gränslandet - tony judts 'minneshärbärget' är lysande samtidshistoria och präglas av en sympatisk självdistans - boken är befriande fri från meritlistor och hävdelsebehov - skriver kim salomon // momoar: tony judt - 'minneshärbärget' ('the momory chalet' - 2010) - översättning elisabeth helms _ 245 sidor - förlag: karneval -
"några skriver memoarer för att bygga monument och odödlighet - andra för att de anser sig ha uträttat stordåd - för historikern tony judt (1948-2010) - mest känd för artiklar i new york review of books och det imponerande översiktsverket 'postwar - a history of europe since 1945' - handlar det emellertid om terapi - när han får diagnosen als vet han att livet är slut - kroppen förtvinas - rösten sviktar och han förlorar förmågan att överföra tankar till ord -
- men hjärnan förblir kristallklar - för att ta sig genom sjukdomens inrutade rytm och sömnlösa nätter börjar han rekapitulera sitt liv - han minns möten - människor och händelser och länkar ihop fragment ur sitt förflutna - på morgonen dikterar han sina minnesnedslag och resultatet har blivit en sällsynt fascinerande bok - härligt befriad från sentimentalitet och politisk korrekthet - mest tycks han se livet som en kedja av tillfälligheter - där mycket kunde ha varit annorlunda - sin medelålderskris löser han inte med ny bil eller ny fru utan genom att han mer av en händelse börjar studera tjeckiska - vilket i sin tur öppnar dörrarna till östeuropa och vidgar hans europeiska perspektiv -
- i små essäer flätas det privata och personliga in i storpolitik - hans bakgrund som samtidshistoriker gör att han förmår sätta in detaljer och osammanhängande hågkomster ur sitt eget liv i större sammanhang - det existentiella inramas politiskt och ideologiskt - som i den kärleksfulla essän om pappans hänförelse av citroen-bilar - essän handlar inte bara om teknologi och modernitet - om frihet och individualism utan också om kön och etnicitet -
- i en annan essä kopplas dagens miljötänkande samman med barndomens upplevelse av ransoneringar och småskaliga förhoppningar i efterkrigstidens storbritannien - minimalistiskt bostadsbyggande och varubrist ställs i kontrast till dagens överkonsumtion - turisten på besök i london letade en gång i tiden efter kultur och monument - idag är det galleriornas reor som lockar - han är kritisk till dagens kommersialism och blinda tro på marknaden - vilket också framgår av hans bok 'illa far landet' -
- ständigt återkommer tony judt till sin etniska identitet - han växer upp i storbritannien - studerar i cambridge - flyttar till new york och talar instinktivt om engelmän i tredje person - han är jude - döpt efter en släkting som gasades ihjäl i auschwitz - men avvisar rabbinens auktoritet och är kritisk till staten israel - än associeras han med det som återstår av vänstern - än betraktas han som reaktionär - symboliskt placerar han sig själv i ett gränsland - där lojaliteter och gemenskaper skarvar mot varandra - där kosmopolitism inte främst är en identitet utan normalitet -
- lågmält och ödmukt summerar judt sitt liv utan störande name dropping och meritlistor - här finns inga spår av narcissism eller hävdelsebehov som allt för ofta utmärker memoargenren - tvärtom genomsyras 'minneshärbärget' av en sympatisk självdistans som bidrar till att göra boken till lysande samtidshistoria - till en insiktsfull berättelse om den lilla världen i den stora" / kim salomon - svenska dagbladet - den 13 januari 2011.
Skicka en kommentar