tisdag 22 november 2011

en förlamning eller vad?

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

inte händer det något på maja lundgrens blogg längre - kommentarsmöjligheten har hon helt sonika stängt - de som blivit hedrade med en plats på hennes blogglista har idag inte skrivit något nytt vad jag kunnat se - lite ovanligt - det har nu under en längre tid för mig varit så att just maja lundgren och hennes blogglista har varit det som liksom hållit mig vid liv - nu blir det där alltmera dött som det verkar - jag har iaf nyss sett mitt favoritprogram 'Nyhetsbyrån' på SVT - denna gång med claes malmberg (jag supergillar honom!) och britt-marie mattsson - kul och givande som vanligt - det som claes malmberg sa var extra intressant och 'gav' mig liksom nåt... aporoå kurtan som det talades om så tror jag att jag någonstans för längesen läst ngt om att hans föräldrar var baptister - en anknytningspunkt med mej - det dom sa om just det typiskt götteborschka kan jag hålla med om - jag som själv inte är någon riktig götteborschka - men har - åtminstone under min tid vid spårvägen - stött på - erfarit - en hel del av det typiskt jötteborschka - på gott och på ont - det han claes malmberg sa om det typiskt jötteborschka att det aldrig är så att man slår uppifrån och ner utan alltid nerifrån och upp - jag med min arbetarbakgrund - ja själv har jag ju -(såsom dotter till en vanlig arbetare) - varit tjänsteman såsom sekreterare i 20 år - och sen under 17 år LO-ansluten och kommunanställd såsom spårvagnsförare - men som framgår av min presentation av mej själv så ligger det nog något i detta att jag oxå - tror jag själv iaf - är sån så jag hela tiden på ngt sätt känner mig underlägsen andra - t ex såna som är författare och kulturskribenter och såna som har förvärvat någon slags akademisk examen - som socialt befinner sig över mig och jag har ett behov att liksom inte göra mig till - trots att jag kanske gör ett sånt intryck för vissa i och med att jag nästan skryter med mina engelska och tyska språkkunskaper och att jag kan förstå vad t ex han noam chomsky säger...

Marianne Johansson sa...

'apropå' i st f 'aporoå'...