lördag 26 november 2011

Sök vilan i Gud

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

detta som här visas - sjö med vass - liknar faktiskt badplatsen från min barndom hemma i lidköping - sandbäcken - sandbäcksbadet - det är alltså vänern - och kinnekulle som syns långt borta bortom vattnet... - här är det alltså ej kinnekulle som syns långt borta ... ej heller är vattnet - antagligen - vänerns... - men ändå... jag kan väl tillåtas få associationer...

Marianne Johansson sa...

kinnekulle var - är - inget speciellt högt berg! - men här - i jämförelse till vad som visas här - dät som är på andra sidan vattnet - så får jag faktiskt för mig att kinnekulle faktiskt var ganska så högt.... (alltså i jämförelse...)('faktiskt' 2 ggr! - ej - egentlighen - så som det borde vara... min 'modelärare' sten gustafsson - som jag hade i totalt 7 år vid H.A.L. i lidköping - i ämnet 'svenska språket och litteraturen' - skulle med en gång ha reagerat...

Marianne Johansson sa...

"Kinnekulle - platåberg i skaraborgs län - ett av de s k västgötabergen - beläget vid vänerns södra strand - högsta topp 306 meter över havet (262 meter över vänerns yta) - kinnekulle uppbygges av en för sverige ovanligt fullständig kambrosilurisk lagerserie - som nedifrån består av sandsten (33 meter) - alunskiffer med orsten (21 meter) - ordovicisk kalksten (109 meter) och gotlandisk skiffer (60 meter) - lagerserien täckes av diabas - s k trapp (30 meter) - som skyddat de underliggande bergarterna mot denudation - sluttningarna äro terrasserade i nästan vågräta avsatser - en för varje bergart - begränsade av lodräta branter - s k klevar" / enligt 'bonniers folklexikon' - III - 'industri-mätverktyg' - tryckt år 1952... (dessa 5 styck 'bonniers folklexikon' fick jag av min far då jag hade börjat i realskolan...)