onsdag 8 februari 2012

Alan Watts - Passivity as our natural state /The primal ignorance/

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

första gången jag upptäckte honom - alan watts - var våren 1985 i hamburg - där jag i en bokhandel liksom fångades av en bok vid namn 'OM - kreative meditation - en bok på engelska som blivit översatt till tyska - då när jag precis kommit tillbaka till göteborg i maj 1985 så fick jag sparken från mitt kontorsjobb som korrespondent och under det dryga året - in fact ett och ett halvt år - som jag var arbetslös innan jag började vid spårvägen så läste jag bland annat denna bok - innehållet var något helt nytt för mig - jag läste oxå några andra böcker som jag köpte i hamburg den våren - våren 1985 - sådana böcker som ej hörde hemma i den kurs jag då gick på universitet på b-nivån - men eftersom jag fått sparken - och behövde andlig tröst på ngt sätt så blev boken 'OM _ kreative meditation' något som jag tog till mig - jag läste även ganska noga en annan bok om en andlig verksamhet i indien - i poona - kommer ej ihåg namnet på den boken i ögonblicket - den boken var oxå en engelsk variant från början men hade översatts till tyska - tyska var ju då mitt språk framför andra - så det föll sig ganska naturligt för mig att kombinera mina andliga intressen och även samtidigt förkovra mig i det tyska språket...(dessa böcker har jag här hemma hos mig någonstans i röran - men var - det vet jag ej exakt...)