"skolpolitiken skapar digitala klasskillnader - jag kikar på mitt klassfoto från fyran - alla barnen är glada - ler mot kameran - det är soligt - jag undrar vad vi drömde om - vad ville vi få ut av livet? - en sak är säker: vi hade ingen aning om hur olika våra förutsättningar var - men redan då var ju våra vägar utstakade - vill man göra det väldigt enkelt - kan man uttrycka det så här: inte en enda av mina vänner som kom från hem där det inte fanns böcker gick vidare till högre studiet.
- hittills har alla försök att komma tillrätta med den sociala snedrekryteringen misslyckats - den stora faran i dag är dock att vi går miste om de chanser som just nu finns att förändra situationen - runtom i landet pågår en rad skolprojekt som syftar till att göra datorer och internet till naturliga redskap i undervisningen - som en följd av detta förändras pedagogiken och även till viss del synen på vad en kunskapsprocess är - men förändringsarbetet bromsas av en skolpolitik som gång på gång försöker befästa gamla undervisningsideal i stället för att leta efter helt nya möjligheter - vad internetutvecklingen lär oss - är att kunskap i dag är kollektiv - de sociala nätverkens betydelse ökar för varje år och ger deltagarna möjlighet att inhämta information och omforma den till kunskap tillsammans med andra - närverken är också nyckeln till våra chanser att påverka samhället och göra våra röster hörda - just här finns en avgörande fråga för skolan - för vad innebär egentligen lika möjligheter i ett framtida samhälle?
den digitala klasskillnaden som uppstår kommer troligtvis inte alls i samma utsträckning som tidigare att handla om materiella tillgångar utan snarare om kunskap och erfarenhet - hur man utnyttjar och blir en del av betydelsefulla nätverk - skolpolitikens fokus på individuella prestationer ska inte bara ses som en kontrast till den kollektiva utvecklingen på internet - utan som en direkt motreaktion - den är ett försök att låsa in eleverna i en gammal värld - där det egentligen inte finns några chanser att förändra den situation man fötts till - under det senaste året har jag rest runt ganska mycket och pratat om internetkultur för elever - lärare och rektorer - det märkligaste med dessa träffar har - för min del - varit att jag mötts av en i det närmaste total samstämmighet - ja - skolpolitiken är inne på fel spår - ja - skolan måste förändras radikalt - ja - lärarna VILL ta vara på de nya möjligheterna och är beredda att tänka om när det gäller grundfrågor som vad en skola - en lärare och en lärandeprocess egentligen är - detta har gjort mig lite häpen - och skamsen för att jag haft så förutfattade meningar - alltså brukar jag numera ställa frågan: om ni nu förstår vilka möjligheter som faktiskt finns - och ser att politikerna går åt ett helt annat håll - varför protesterar ni då inte? - svaret blir oftast detsamma: - vi kanske borde göra det!" = krönika av anders mildner - anders mildner är frilansjournalist och författare med inriktning på medieanalys - föreläser om internetkultur för elever - lärare och skolledare"
PS: detta har jag hittat - av en ren slump - i en av alla mina 'återvinningstidningar' - nämligen "skolvärlden" #6 - augusti år 2011 - en tidning utgiven av lärarnas riksförbund...
jag är ingen lärare - har heller aldrig varit det - och har ej heller något barn eller barnbarn som går i skolan - men ändå tycker jag sånt här är väldigt intressant ...
det som fångade mitt intresse var just det han skriver om barn som kommer från hem där inga böcker finns - jag gjorde då omgående en parallell till mitt fall - i mitt hem fanns inga böcker öht... mina föräldrar hade kanppt haft någon chans att gå i någon skola öht - min far föddes i februari år 1897 - min mor föddes år 1903 - min far var under hela sitt liv fabriksarbetare - tändsticksarbetare - min mor var mestadels hemmafru - egentligen är det - var det - ett under att jag öht gick vidare till realskolan och tog realen - år 1959 - och gick vidare till gymnasiet och tog studenten år 1962 - men sen har jag liksom inte gått vidare i studier - det kan alltså ha sin förklaring i min bakgrund - jag tror att detta att jag fick nöja mig med att 'utbilda' mig till sekreterare och fastna på kontor i 20 år av mitt liv och sedan efter arbetslöshet i ett och ett halvt år tyckte att jag kunde nöja mig med att vara en simpel spårvagnsförare i totalt 16 år - jag tror att detta har med min sociala bakgrund att göra... (f ö så hade min förstfödde son - född januari år 1979 - ej heller någon som helst chans - stackarn - han ligger sen drygt 5 år nu i en gammal begagnad grav och ruttnar - det kommet jag oxå snart - i samma grav - att göra - den framtidsutsikten har jag - nu vid fyllda 69 år...
7 kommentarer:
"skolpolitiken skapar digitala klasskillnader - jag kikar på mitt klassfoto från fyran - alla barnen är glada - ler mot kameran - det är soligt - jag undrar vad vi drömde om - vad ville vi få ut av livet? - en sak är säker: vi hade ingen aning om hur olika våra förutsättningar var - men redan då var ju våra vägar utstakade - vill man göra det väldigt enkelt - kan man uttrycka det så här: inte en enda av mina vänner som kom från hem där det inte fanns böcker gick vidare till högre studiet.
- hittills har alla försök att komma tillrätta med den sociala snedrekryteringen misslyckats - den stora faran i dag är dock att vi går miste om de chanser som just nu finns att förändra situationen - runtom i landet pågår en rad skolprojekt som syftar till att göra datorer och internet till naturliga redskap i undervisningen - som en följd av detta förändras pedagogiken och även till viss del synen på vad en kunskapsprocess är - men förändringsarbetet bromsas av en skolpolitik som gång på gång försöker befästa gamla undervisningsideal i stället för att leta efter helt nya möjligheter - vad internetutvecklingen lär oss - är att kunskap i dag är kollektiv - de sociala nätverkens betydelse ökar för varje år och ger deltagarna möjlighet att inhämta information och omforma den till kunskap tillsammans med andra - närverken är också nyckeln till våra chanser att påverka samhället och göra våra röster hörda - just här finns en avgörande fråga för skolan - för vad innebär egentligen lika möjligheter i ett framtida samhälle?
'studier' i st f 'studiet'...(min kommentar kl 21:37)
den digitala klasskillnaden som uppstår kommer troligtvis inte alls i samma utsträckning som tidigare att handla om materiella tillgångar utan snarare om kunskap och erfarenhet - hur man utnyttjar och blir en del av betydelsefulla nätverk - skolpolitikens fokus på individuella prestationer ska inte bara ses som en kontrast till den kollektiva utvecklingen på internet - utan som en direkt motreaktion - den är ett försök att låsa in eleverna i en gammal värld - där det egentligen inte finns några chanser att förändra den situation man fötts till - under det senaste året har jag rest runt ganska mycket och pratat om internetkultur för elever - lärare och rektorer - det märkligaste med dessa träffar har - för min del - varit att jag mötts av en i det närmaste total samstämmighet - ja - skolpolitiken är inne på fel spår - ja - skolan måste förändras radikalt - ja - lärarna VILL ta vara på de nya möjligheterna och är beredda att tänka om när det gäller grundfrågor som vad en skola - en lärare och en lärandeprocess egentligen är - detta har gjort mig lite häpen - och skamsen för att jag haft så förutfattade meningar - alltså brukar jag numera ställa frågan: om ni nu förstår vilka möjligheter som faktiskt finns - och ser att politikerna går åt ett helt annat håll - varför protesterar ni då inte? - svaret blir oftast detsamma: - vi kanske borde göra det!" = krönika av anders mildner - anders mildner är frilansjournalist och författare med inriktning på medieanalys - föreläser om internetkultur för elever - lärare och skolledare"
PS: detta har jag hittat - av en ren slump - i en av alla mina 'återvinningstidningar' - nämligen "skolvärlden" #6 - augusti år 2011 - en tidning utgiven av lärarnas riksförbund...
jag är ingen lärare - har heller aldrig varit det - och har ej heller något barn eller barnbarn som går i skolan - men ändå tycker jag sånt här är väldigt intressant ...
det som fångade mitt intresse var just det han skriver om barn som kommer från hem där inga böcker finns - jag gjorde då omgående en parallell till mitt fall - i mitt hem fanns inga böcker öht... mina föräldrar hade kanppt haft någon chans att gå i någon skola öht - min far föddes i februari år 1897 - min mor föddes år 1903 - min far var under hela sitt liv fabriksarbetare - tändsticksarbetare - min mor var mestadels hemmafru - egentligen är det - var det - ett under att jag öht gick vidare till realskolan och tog realen - år 1959 - och gick vidare till gymnasiet och tog studenten år 1962 - men sen har jag liksom inte gått vidare i studier - det kan alltså ha sin förklaring i min bakgrund - jag tror att detta att jag fick nöja mig med att 'utbilda' mig till sekreterare och fastna på kontor i 20 år av mitt liv och sedan efter arbetslöshet i ett och ett halvt år tyckte att jag kunde nöja mig med att vara en simpel spårvagnsförare i totalt 16 år - jag tror att detta har med min sociala bakgrund att göra... (f ö så hade min förstfödde son - född januari år 1979 - ej heller någon som helst chans - stackarn - han ligger sen drygt 5 år nu i en gammal begagnad grav och ruttnar - det kommet jag oxå snart - i samma grav - att göra - den framtidsutsikten har jag - nu vid fyllda 69 år...
Skicka en kommentar