måndag 13 februari 2012

digitala klasskillnader...

7 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"skolpolitiken skapar digitala klasskillnader - jag kikar på mitt klassfoto från fyran - alla barnen är glada - ler mot kameran - det är soligt - jag undrar vad vi drömde om - vad ville vi få ut av livet? - en sak är säker: vi hade ingen aning om hur olika våra förutsättningar var - men redan då var ju våra vägar utstakade - vill man göra det väldigt enkelt - kan man uttrycka det så här: inte en enda av mina vänner som kom från hem där det inte fanns böcker gick vidare till högre studiet.

Marianne Johansson sa...

- hittills har alla försök att komma tillrätta med den sociala snedrekryteringen misslyckats - den stora faran i dag är dock att vi går miste om de chanser som just nu finns att förändra situationen - runtom i landet pågår en rad skolprojekt som syftar till att göra datorer och internet till naturliga redskap i undervisningen - som en följd av detta förändras pedagogiken och även till viss del synen på vad en kunskapsprocess är - men förändringsarbetet bromsas av en skolpolitik som gång på gång försöker befästa gamla undervisningsideal i stället för att leta efter helt nya möjligheter - vad internetutvecklingen lär oss - är att kunskap i dag är kollektiv - de sociala nätverkens betydelse ökar för varje år och ger deltagarna möjlighet att inhämta information och omforma den till kunskap tillsammans med andra - närverken är också nyckeln till våra chanser att påverka samhället och göra våra röster hörda - just här finns en avgörande fråga för skolan - för vad innebär egentligen lika möjligheter i ett framtida samhälle?

Marianne Johansson sa...

'studier' i st f 'studiet'...(min kommentar kl 21:37)

Marianne Johansson sa...

den digitala klasskillnaden som uppstår kommer troligtvis inte alls i samma utsträckning som tidigare att handla om materiella tillgångar utan snarare om kunskap och erfarenhet - hur man utnyttjar och blir en del av betydelsefulla nätverk - skolpolitikens fokus på individuella prestationer ska inte bara ses som en kontrast till den kollektiva utvecklingen på internet - utan som en direkt motreaktion - den är ett försök att låsa in eleverna i en gammal värld - där det egentligen inte finns några chanser att förändra den situation man fötts till - under det senaste året har jag rest runt ganska mycket och pratat om internetkultur för elever - lärare och rektorer - det märkligaste med dessa träffar har - för min del - varit att jag mötts av en i det närmaste total samstämmighet - ja - skolpolitiken är inne på fel spår - ja - skolan måste förändras radikalt - ja - lärarna VILL ta vara på de nya möjligheterna och är beredda att tänka om när det gäller grundfrågor som vad en skola - en lärare och en lärandeprocess egentligen är - detta har gjort mig lite häpen - och skamsen för att jag haft så förutfattade meningar - alltså brukar jag numera ställa frågan: om ni nu förstår vilka möjligheter som faktiskt finns - och ser att politikerna går åt ett helt annat håll - varför protesterar ni då inte? - svaret blir oftast detsamma: - vi kanske borde göra det!" = krönika av anders mildner - anders mildner är frilansjournalist och författare med inriktning på medieanalys - föreläser om internetkultur för elever - lärare och skolledare"

Marianne Johansson sa...

PS: detta har jag hittat - av en ren slump - i en av alla mina 'återvinningstidningar' - nämligen "skolvärlden" #6 - augusti år 2011 - en tidning utgiven av lärarnas riksförbund...

Marianne Johansson sa...

jag är ingen lärare - har heller aldrig varit det - och har ej heller något barn eller barnbarn som går i skolan - men ändå tycker jag sånt här är väldigt intressant ...

Marianne Johansson sa...

det som fångade mitt intresse var just det han skriver om barn som kommer från hem där inga böcker finns - jag gjorde då omgående en parallell till mitt fall - i mitt hem fanns inga böcker öht... mina föräldrar hade kanppt haft någon chans att gå i någon skola öht - min far föddes i februari år 1897 - min mor föddes år 1903 - min far var under hela sitt liv fabriksarbetare - tändsticksarbetare - min mor var mestadels hemmafru - egentligen är det - var det - ett under att jag öht gick vidare till realskolan och tog realen - år 1959 - och gick vidare till gymnasiet och tog studenten år 1962 - men sen har jag liksom inte gått vidare i studier - det kan alltså ha sin förklaring i min bakgrund - jag tror att detta att jag fick nöja mig med att 'utbilda' mig till sekreterare och fastna på kontor i 20 år av mitt liv och sedan efter arbetslöshet i ett och ett halvt år tyckte att jag kunde nöja mig med att vara en simpel spårvagnsförare i totalt 16 år - jag tror att detta har med min sociala bakgrund att göra... (f ö så hade min förstfödde son - född januari år 1979 - ej heller någon som helst chans - stackarn - han ligger sen drygt 5 år nu i en gammal begagnad grav och ruttnar - det kommet jag oxå snart - i samma grav - att göra - den framtidsutsikten har jag - nu vid fyllda 69 år...