lördag 21 december 2013

thomas...

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

idag har - enligt vår svenska almanacka 'tomas' namnsdag... jag kommer att tänka på en 'tomas' som har stavningen 'thomas'... jag kommer rent plötsligt - även - intuitivt - att tänka på en 'thomas' som jag först hörde namnet på i kristendomsundervisningen i realskolan i lidköping... nämlich thomas av aquino... har just slagit upp hans namn i mitt bonniers folklexikon - "V - spader - öä"... 1954 är utgivningsåret för dessa totalt 5 stycken lexikon som jag fick av min fader då jag just början i realen... - varför står det "öä"? - det borde väl vara - stå - "äö" - !!! - bokstaven 'ä' kommer ju före bokstaven 'ö'... det är alltså på 'bok-/lexikon- ryggen' som det står "spader - ÖÄ" - men inuti själva lexikonet - und zwar allra längst bak i detsamma - lexikonet alltså - så är det helt rätt ... - helt rätt ordningsföljd... orden på 'ä' kommer alltså - inuti lexikonet - fööre - och ej effter! - orden på 'ö'! - (den 'första' 'thomas' jag kom att tänka på var alltså thomas nydahl - född den 27 juni år 1952 - som producerar sig via bloggen 'vaka över ensamheten' - vilken jag - alltsedan jag upptäckte den på blogglistan hos 'aud djupaudga' har för vana att varje dag kolla upp - åtminstone som hastigast...ps: natürlich - selbstverständlich - kommer jag - även - att rent spontant - intuitivt - att tänka på uttrycket "i åa ä e ö!" (det vore väl kånnstigt om jag ejj - dvs icke - hade fått den spontana intuitiva associationen...)-

Marianne Johansson sa...

"Thomas av Aquino - född 1225 - död 1274 - italiensk dominikanmunk - den romersk-katolska kyrkans främsta teolog" - så står det alltså - inledningsvis - om denna/denne thomas - som jag alltså redan på 1950-talet 'stiftade bekantskap med'... (han - munken thomas från aquino - blev visst 49 år... om jag räknat rätt...) ('Guds Nåd' var visst något som han uppfattade - upplevde - som Något Centralt... jag håller med honom - även lilla jag - 'moi' - upplever detta som kallas 'Guds Nåd' såsom något 'centraalt' - eller hur man nu ska uttrycka det - dät som det ejänntligen ej finns ord för...)

Marianne Johansson sa...

en annan tomas är sonen till kulturpersonligheten holger lindelöw...