tisdag 22 mars 2011

jag har nu...

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

ibland är det bäst att inse/förstå verkligheten: - jag har nu nätmässigt 'gjort slut' med 'stationsvakt'- dvs johnny söderberg - född 1964 - boendes i skogås - arbetande på berwaldhallen i sthlm - jag har igår deklarerat på denna min blogg att jag fortsättningsvis ej ska ha kontakt med några andra bloggare öht - jag ska bara skriva på min egen blogg - när jag känner för det... - you tube står till mitt förfogande liksom google - hela världen - både kulturellt och politiskt - har härigenom öppnat sina dörrar för mej... ps: dock har jag oxå gjort klart att jag uppskattar honom 'stationsvakt' - hans sätt att uttrycka sej konstnärligt/kreativt - både språkligt och bildmässigt/fotografiskt...

Marianne Johansson sa...

själv är jag född -42 - alltså på 1900-talet - min far däremot var född redan på 1800-talet - som en liten jämförelse - årtalet då han blev född var 1897 - han var alltså 45 år när jag föddes och min mor var 39 år - då jag födde mitt första barn - en son - var jag 36 år och fadern till barnet - eftersom han var född 1933 - var 45 år - alltså samma ålder som min far då han fick - blev far - till sitt andra barn - det första barnet kom redan då min mor var knappt 29 år - och då min far var 35 år...

Marianne Johansson sa...

- jag hade alltså - jämförelsevis - gamla föräldrar - med allt vad något sådant vill säga - min far dog 21 augusti 1972 - då var jag endast 29 år och 9 månader - min mor dog någon av de första dagarna i mars 1975 - då var jag 32 år och 3 månader lite drygt - min mor sa vid ett tillfälle till mej - på ett uppgivet sätt! - det var bara hon och jag - så någon annan hörde det inte!: - "hur ska du kunna klara dej när inte jag längre finns i livet!? - man skulle kanske oxå kunna tolka det som att jag var oerhört bortskämd av min mor - hon gjorde allt för mig! - ja jag kände mej verkligen älskad av min mor - jag kanske inte begrep det så mycket då som jag begriper det nu...

Marianne Johansson sa...

- som jag sa - så hade jag alltså jämförelsevis gamla föräldrar - min äldsta systerdotter hade däremot jämförelsevis unga föräldrar - modern endast 16 år när hon föddes den 31 maj 1949 - men hon - min storasyster - skulle ju - och det gjorde hon oxå - fylla så mycket som 17 år redan 2 månader senare - dvs på algot-dagen - den 30 juli 1949 - fadern var - och är fortfarande - några år äldre - han född redan den 10 februari år 1928... // ps: man kan fråga sej om jag - lately - blivit sort of åldersfixerad - det kanske nästan kan tyckas så...

Marianne Johansson sa...

andra gången min storasyster födde ett barn var den 21 augusti år 1958 - en dotter till! - hon - liksom det tredje barnet min syster födde - den 15 augusti år 1961 - en son! - är boendes i göteborg - liksom den dotter som föddes redan 31 maj 1949 - alltså min syster och svågers samtliga tre barn bor i göteborg liksom jag hennes enda syster - ett av barnen - hon som föddes den 21 augusti 1958 - har två barn - en son som har tagit examen från handelshögskolan och nyss fått en anställning direkt efter examen - och en dotter som läser på handelshögskolan här i göteborg - alltså väl vad jag kunnat förstå slagit in på en liknande väg som sin storebror... jag har ingen kontakt med någon av mina släktingar - trots att de är relativt nära släktingar - jo min syster - i lidköping - har jag e-mejl- eller telefonkontakt med ett par tre ggr i månaden - det är allt - den äldsta systerdottern som är endast 6 1/2 år yngre än jag har jag knappast ngn kontakt med alls - pliktskyldigast svarar hon om jag någon gång per e-mejl frågar henne om läget... that's it! - vi - jag och min syster och hennes man och hennes tre barn bodde tillsammans med våra föräldrar och två andra hyresgäster - i samma hus i lidköping - min och min systers fars hus - alehagsgatan 7 - ända tills min syster och svåger byggde ett eget hus långt bort i andra ändan av stan i början av 1960 talet - alla tre bröderna - min svåger och hans två bröder byggde vart sitt hus - de tre husen stod som varandras grannar - ja husen står där fortfarande - min syster och svåger bor där fortfarande - dom är mkt pigga trots sin höga ålder - båda min svågers bröder har dött för rätt länge sen - en av brödernas maka lever dock fortfarande i villan - men vad jag kunnat förstå av min syster är hon numera ganska sjuk och har antagligen inte långt kvar... det fanns - och finns väl fortfarande - i det huset - min fars hus - alehagsgatan 7 - fyra lägenheter - vi - min far och mor och jag bodde i en etta med hall - totalt 41 kvadratmeter - min syster och hennes familj bodde i en två på 44 kvadratmeter - det fanns två ettor med hall om 41 kvadratmeter och två tvåor om vardera hela 44 kvadratmeter - där min syster och hennes man bodde med sina tre barn innan de flyttade till egen villa...

Marianne Johansson sa...

- enligt vad min syster har upplyst mig om så har vare sig hon som föddes den 21 augusti 1958 eller han som föddes den 15 augusti år 1961 någon dator - man - dvs jag en kvinna - deras moster - kan alltså inte komma i kontakt med dom den vägen - min systerdotters dotter har dock en e-mejladress - och jag har vid några tillfällen skickat grattis både till henne och hennes mor den vägen - som ett litet försök att uppnå ngn liten kontakt - but no answer - reation - what so ever!