måndag 8 augusti 2011

Postflickorna Gärdebylåtan

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"postflickorna" = svensk kör som fick flera 'skivframgångar' under 1950-talet - t ex "gärdebylåten" - år 1955... ja jag kommer ihåg at man rätt ofta kunde få höra postflickorna och gärdebylåten - på radio... (det var väl nätt och jämt att vi i mitt hem hade radio - vi fick radio jämförelsevis sent i mitt hem - min far var emot sånt - men han mjuknade med tiden - telefon hade vi heller ingen när de flesta andra hade telefon - under hela min skoltid - t o m vt 1962 - när jag tog studenten - hade vi ingen egen telefon i hemmet...

Marianne Johansson sa...

'att' i st f 'at'... (jag kan nämna att min far var tändsticksarbetare och han var baptist - det kanske åtsmintone lite grann kan förklara det jag nyss nämnt...)