lördag 22 oktober 2011

det komiska...

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

vem har förmågan? - vilken förmåga? - svar: förmågan att se det komiska! - då återstår frågan: vem haar den förmågan? - svar: innte är det jaag! - det finns - dock - någon annan - det är uppenbart - som har en sådan förmåga - nämligen den att se det som är komiskt: 'det komiska' - vad vore livet - 'mitunter' - utan förmåga att se det som är komiskt? - kanske lite tråkigt...

Marianne Johansson sa...

är det meningen att det s k livet - den s k verkligheten - ska vara 100%igt tråkigt resp tråkig? - svar: jag veet inte... - hur ska jag kunna veeta? - veeta det! - antingen är man galghumoristiskt lagd eller oxå är man det inte - det är alltså bara en individuell läggningsfråga hur tillvaron/verkligheten uppfattas - 'sort of' - 'ter sej'...

Marianne Johansson sa...

ska man skratta åt att en del lever under omständigheter som är fruktansvärda? (obs: jag hör ej till den kategorien!) svaret på den frågan: Nej - det ska man inte! - bör man då kanske i stället - ja vad? - kanske åtminstone känna sig nedstämd/bedrövad... - jag veet att jag saknar förmåga - förmåga som andra ej saknar - ska jag se detta faktum som något komiskt (?) - wohl kaum (!)

Marianne Johansson sa...

man kan oxå fråga sig om dom som saknar förmåga ska behöva ses ner på av dom som ej saknar förmåga...

Marianne Johansson sa...

jag vet att jag för några dagar sen på maja lundgrens blogg - 'cronache di maja' - skrev "allt hopp är ej ute - så länge man bara kan skratta åt eländet"... - men - vid närmare eftertanke: - det är ej alltid man böör skratta - ibland vore det olämpligt... - sort of - ej passande... kan man - bör man - t ex - skratta åt döden? - nej det kann man inte - bör man inte! - definitivt ej!

Marianne Johansson sa...

har nu kollat upp: det var under inlägget "specifikt i gamling" på majas blogg 'cronache di maja' som jag torsdagen den 17 oktober 2013 - alltså för - idag - fem dar sen - skrev kommentaren "allt hopp är ej ute - så länge man bara kan skratta åt eländet..."