onsdag 12 oktober 2011

jag en resst - a 'residue' - as it were...

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

jag upplever - now-a-days - myself as a sort of 'residue' - en 'resst' av det som var - ännu kan jag ha den förmånen att uppleva mej själv som 'rest' - inte betydelsen 'ååkt' - alltså 'reest' - utan i betydelsen av ngn slags 'kvarlåtenskap' - men ordet 'kvarlåtenskap' låter ej som det rätta ordet...

Marianne Johansson sa...

'tids nog' - när tiden för det är 'sort of' inne - och livet därigenom 'sort of' är ute - kommer jag ej ens att ha den förmånen att uppleva mig själv som en rässt (=rest) av det som var - inte ens däät (= det) kommer jag 'tids nog' att ha chansen att uppleva - därför är varje minut - varje timme - varje dag - och även varje natt - naturligtvis med närande och nyttig sömn - dyrbar - 'sort of' värdefull - i livets slutskede...

Marianne Johansson sa...

"jag är havande med tiden - endast döden vet när förlossningens ögonblick är inne - då är livet ute" - analys: livet liknas här vid havandeskap med tid - tiden - tidsgraviditet - alltså graviditet med självaste tiden - tid - detta tid som djupa filosofer grunnat mycket på - och även jag - som en liten filosof - har ibland funderat lite på detta som kallas tid och som egentligen är det som är tiv så länge ens tid varar - ibland säger man att ens tid är utmätt - ja varje männischas tid är 'sort of' utmätt - man har bara en begränsad tid till sitt förfogande - att 'sort of' leva - alltså ens liv är på det sättet tidsmässigt begränsad...

Marianne Johansson sa...

kommer att tänka på namnet Tidestedt - så hette min lärare i tre år i gymnasiet - i historia med samhällskunskap - i lidköping - han hade en fru som jag i två år - i femte och sjätte klass - haft i folkskolan - siv tidestedt - men då jag först hade henne siv tidestedt - alltså i femman - hette hon siv hansson - och jag tror därför att även nils tidestedt då vid den tiden hetat - nils hansson - tidestedt var ett taget namn vad jag tror - denne nils tidestedt (f d hansson) härstammade liksom rektor eric jacobsson från göteborg - från hvitfeldtska gymnasiet - om jag fattat det rätt... (denne lärare - Nils Tidestedt tyckte jag var mycket sympatisk - en bildad man - och jag verkligen gillade honom...)

Marianne Johansson sa...

'liv' i st f 'tiv'...