måndag 2 juli 2012

tjänstgöringsintyg...

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

har just hittat ett dokument som ytterligare får mig att känna mig oönskad - det är ej bara nu - just nu - jag känner mig oönskad - det har funnits flera tillfällen för denna obehagliga upplevelse i mitt liv...

Marianne Johansson sa...

på ett brevpappaer tillhörande aktiebolaget PEGOl finns - i min ägo - ett tjänstgöringsintyg daterat göteborg 1985-06-14- ref Bff/ELN:

Marianne Johansson sa...

(ett litet bevis på att jag började arbeta när min yngste son var endast 10 månader gammal - han började alltså redan som 10 månader gammal på dagiset på styrsö bratten)

Marianne Johansson sa...

intyget om min tjänstgöring på ab pegol lyder: "på begäran intygas härmed att fru marianne johansson född 1942-11-17 sedan 1975-10-20 är anställd på vår fartygsavdelning - fru johansson slutar sin tjänst hos oss på egen begäran 1985-08-15 - fr o m 1981-05-01 har fru johansson arbetat deltid (60%) - arbetet har omfattat tysk och engelsk korrespondens" undertecknat: aktiebolaget pegol christian bengelsdorff - verkställande direktör" jag vill framhålla att jag ej slutade på egen begäran - jag har heller aldrig varit någon fru - har aldrig varit gift... sekreteraren som han bengelsdorff hade - med ref ELN - hette alltså eva-lena niklasson... - det fanns 7 stycken avdelningar på ab pegol - då vid den tiden: - maskintekniska avd - telefon 031-140722 - fartygsutrustning 140747 - degussa-avd 140751 140777 - järnavdelningen 140783 - stålgods smide 147070 - röravdelningenm 140791 - kassa borköring 147002 - telex 2348...

Marianne Johansson sa...

som jag tidigare någon gång skrivit här på min blogg så blev jag uppkallad till vd den 13 maj år 1985 just hemkommen från hamburg där jag varit på kurs med tyska institutionen vid göteborgs universitet - helt överrumplad blev jag av de ord han högste bestämmande person uttalade till mig efter det jag inträtt på hans fina tjänsterum och enligt hans önskan stängt dörren bakom mig och satt mig på en stol mitt framför honom vid hans stora fina skrivbord - mycket rena och välstädade skrivbord: "vi sitter trångt - du får 3 månaderslöner om du går omgående!" - detta blev katastrof i mitt liv - ett av de katastrofer jag haft i mitt liv... jag har alltså skrivit om detta tidigare någonstans här på min blogg - och jag kanske återkommer ytterligare i ämnet...

Marianne Johansson sa...

'röravdelingen' i st f 'öravdelningenm' - 'bokföring' i st f 'borköring'...