lördag 22 september 2012

jag funderar faktiskt på att...

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

jag funderar faktiskt på att se det programmet igen - en gång till... - vilket program? - svar: jo det programmet som gick i svt1 igår kväll klockan 21:00 - 22:00 - 'Skavlan' - jag har kommit till insikt om att han skavlan ej underskattar sin 'publik' - jag känner mig som en intelligent människa när jag begrundar det jag tagit del av... sånt mår man inte dåligt av - att någon kan få en att känna sig intelligent och insiktsfull - kanske inte direkt - men efteråt - när det hela har fått chans att sort of smälta in - sort of blivit till ett med en själv... - förra veckans avsnitt av 'skavlan' såg jag två ggr - jag har alltså en gång kvar att se och lyssna på detta senaste 'skavlan'-program - för att... ja vad ska jag säga ... det var speciellt palmes tre söner och vad dom sa - som fick mej att fundera en hel del - dessutom vad den norske inbjudne gästen sa om sin mamma - som tydligen är psykolog - att hon skrivit ett långt brev till palmes änka - socionomen palme - förnamnet kommer jag i ögonblicket pga min begynnande alzheimer ej på - och att denna socionom - de tre palme-sönernas mor - hade skrivit i ett långt brevsvar till denna norska skavlans-gästs mor - den inbjudne norske skavlan-gästen hade av sin mor blivit ombedd att i detta program som sändes igår kväll i svt1 framföra ett stort varmt tack till änkan palme för det brevet hon hade fått av henne... - nu kom jag på namnet lisbet - lisbet palme - det brukar vara så att det namn jag i minnet söker brukar komma fram med viss fördröjning... - den yngste sonen - mattias - verkade en aning timid - och till sitt sätt - och även till utseende - mycket lik sin mor - lisbeth palme - ska det vara ett 'h' på slutet av änkan palmes förnamn? - vet ej! - får kolla upp det!... de två äldsta bröderna är tydligen professorer båda två - den yngste sonen mattias är visst endast... - ja vad var titeln nu igen? - nu kom jag på det: 'arkitekt' - det är väl oxå ganska fint - en akademisk titel det med... den däringa skådespelerskan som var med känner jag ingen som helst sympati för...

Marianne Johansson sa...

(idag för 109 år sen föddes min mor - hon 'gick bort' - 'det levande livet upphörde för henne' - i början av mars månad år 1975...)

Marianne Johansson sa...

enligt wikipedia så föddes lisbet palme i sthlm den 14 mars år 1931 och hon gifte sig med olof palme den 9 juni år 1956 - hon var alltså endast 25 år vid giftermålet - hennes far var friherren och civilingenjören beck-friis... (enligt wikipedia var - är? - hennes titel 'barnpsykolog'... - alltså ej - som jag trodde mig ha läst någonstans någon gång - 'socionom' - i vilket fall som helst en 'akademisk titel' - ngt som jag - till min stora ledsnad - ej har - ej heller härstammar jag från adel-släkt...)

Marianne Johansson sa...

olof palmes mor - elisabeth von knieriem - var född i lettland - adel-släkt...

Marianne Johansson sa...

det verkar som om hon stavar sitt namn utan 'h' på slutet - efter vad jag kunnat se via google och wikipedia - lisbet palme alltså - hennes och olof palmes nästäldste son - mårten palme - född den 31 oktober år 1961 - är professor i nationalekonomi vid su - dvs stockholms universitet...

Marianne Johansson sa...

det var den 2 mars år 1975 som min mor dog på lidköpings lasarett...