lördag 24 januari 2015

Hermann Hesse's Long Summer [Part 4 of 4] [Inspirational Documentary]

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

min far axel herman johansson född den 28 februari år 1897 - i östergötland - har en viss - hade en viss - likhet med denne hermann - alltså ej endast vad gäller namnet - jag tycker mig se en viss likhet... men min far var ej författare... han var tändsticksarbetare... men rent personlighetsmässigt tycker jag mig röna en viss likhet - och det - sort of - gläder mig - min far var värd respekt - liksom även denna/denne hermann... tilltalsnamnet var axel i min fars fall...

Marianne Johansson sa...

han - min far - arbetade alltså faktiskt hela 50 år på lidköpings tändsticksfabrik...

Marianne Johansson sa...

min far dog den 21 augusti år 1972... han blev - thus - 75 och ett halvt år... hermann hesse föddes im jahr 1877 - alltså 20 år innan min far föddes - och han passed away im jahr 1962... - han blev - thus - 85 år...

Marianne Johansson sa...

det står här - inledningsvis i filmen - att han - hermann hesse - fick nobel priset i litteratur år 1945... det verkar ej stämma... har slagit upp i mitt lexikon - tryckt år 1954 - som jag fick av min far när jag nyss börjat realskolan - bonniers folklexikon... där står det att han - hermann hesse - fick nobel priset i litteratur år 1946 - och även på wikipedia står det att året i fråga var - är - 1946!

Marianne Johansson sa...

det året då hermann hesse passed away - år 1962 (den 9 augusti) - var det år lilla 'moi' - jag som dotter till en fabriksarbetare - fick ynnesten att - den 12 maj - taga studenten...