torsdag 26 mars 2015

dät kann han inte...

10 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

har just - av en ren slump - fått ögonen på en tidning 'vi' av år 2008 - und zwar 5 maj dät året:

Marianne Johansson sa...

'det kan han inte' - den meningen var bloss een mening bland andra... und zwar i det som - inledningsvis - i just detta nummer av tidskriften - chefredaktören och veedeen anneli rogeman skrev... - es handelt sich um en perschoon som han som har bloggen 'rapsodi' - nämlich Herr einar jakobsson - ej har speciellt höga tankar om...

Marianne Johansson sa...

"lars norén säger i intervjun med nina solomin att han vill frånhända sig makten - genom att publicera sina dagboksanteckningar ska han störta sig från den piedestal omvärlden satt honom på - och hamna på samma nivå som oss alla - bli 'en vanlig man' - det kan han inte - makthavare kan aldrig fly sin makt - den följer dem så länge visitkortet gäller - konstnärliga auktoriteter får oftast dras med (eller njuta av) sitt inflytande till sin död - ibland långt därefter -

Marianne Johansson sa...

lars norén utnyttjar även han sin maktposition - kanske omedvetet - men likväl - jag återkommer till det - filosofen michel foiucault hävdade att makt är något som skapas mellan människor - makthavaren och undersåten virkar tillsammans nätet som binder dem båda i mer eller mindre destruktiva positioner - låt mig ge ett exempel från verkligheten:

Marianne Johansson sa...

det är stockholm i mitten av 90-talet - jag jobbar på sveriges television - en producent från sveriges radio ringer och berättar att man ska återsända en dramatisering av strindbergs 'fadren' i regi av ingmar bergman - det är bara ett krux - bergman har satt som villkor att påannonseringen görs av en namngiven svt-medarbetare - "han vill ha din röst - har hört dig i TV..." - jag lade allt åt sidan - trippade upp till radiostudion - läste duktigt - och uttalade August som Ågust - allt enligt bergmans detaljerade direktiv - i dag är det här mest en lustig historia - men jag minns att jag då pendlade mellan ett högmod som kom ur en känsla av att vara utvald - och en osäkerhet... - blir vi alla lydiga idioter när makten kallar? - att låna sig till en påannons var oskyldigt - men tanken uppstod: hade jag sprungit lika fort om Han beordrat något tvivelaktigt?

Marianne Johansson sa...

det var mycket skrammel runt intervjun med lars norén - förlaget viftade med sekretessförbindelser och det var länge osäkert om var och när mötet skulle äga rum - när nina solomin sedan träffar fursten är han trevlig och svarar på hennes kloka frågor - det blir ett initierat porträtt och en lysande text (se sidorna 18-27) -

Marianne Johansson sa...

men lars norén kommer inte att lyckas i sin strävan att lämna tronen - och likt alla makthavare utnyttjar han sin poisition - missbrukandet av makten ligger inbyggt i maktens själva väsen - sa redan immanuel kant -

Marianne Johansson sa...

i 'en dramatikers dagbok' dömer norén kända och okända - han avfärdar X som avskyvärd - Y som en steroid och Z som vedervärdig - är man van vid bugande undersåtar är risken stor att man tror att allt man tänker och säger är viktigt och bör berättas för alla - en 'vanlig man' låter skitsnacket stanna vid köksbordet"

Marianne Johansson sa...

'fått ögonen på'... så skrev jag visst här inledningsvis som - i - den första kommentaren.... detta med 'ögonen' stimmt nicht ganz in meinem falle - jag har nämlich bloss ett öga som har förmåga att se - und zwar det högra ... det vänstra ser jag blott tjock dimma med - jag kan ingenting urskilja öht med det vänstra ögat - och om jag sluter till det högra - dvs blundar med mitt högra öga - dåå är jag totalt blind! - men hjälp är på gång... den 20 april har jag fått en tid inbokad hos en ögonläkare...

Marianne Johansson sa...

fortfarande helt blind ... jedoch nicht / gott sei dank / via mitt auge rechts... jag muss / enligt ett skriftligt besked jag fick med posten i boerjan av maj 2015 ringa till kontaktpunkten um att eventuellt en chans zu bekommen ett slags besked zu erhalten huruvida jag blivit beaktad f;r eventuell framtida untersuchung... numer kan jag ej erh[lla vare sig ae eller aa eller oe...