söndag 22 mars 2015

Udo Jürgens mit 70 (2004) bei Beckmann, über das Alter und den Tod

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

tänkvärt.... det han säjjer säjjer han alltså 'mit 70'... was ich - heutzutage - hier - blog wise - schreibe schreibe ich mit 72! - das alter - das alter... der tod - der tod... - han blev 80! - vad kommer jag att bli? ... 'bli författare' hette en kurs jag gick på på vuxenskolan - ledd av stig göran gustafsson - hösten år 1983... jag blev ej författare och kommer ej heller att så bli... men ett visst antal år kommer jag att bli - och efter - eller just vid - dödsögonblicket 'bleeev'... - min syster dog - aortaväggen närmast hjärtat brast! - för ett år sen - hon blev 81! - 81 år och 8 månader...

Marianne Johansson sa...

'vad ska jag bli?' - jag visste inte - så jag gick till en yrkesvägledare- fru månsson - på arbetsförmedlingen i lidköping - min födelse- och uppväxtstad..... det var alltså efter studenten på latinlinjens halvklassiska gren som jag - såsom varande en tändsticksarbetares dotter - inte visste någonting... jag hade drömmar om att kanske kunna bli skådespelare eller konstnär - eller journalist? - yrkesvägledaren gav mig rådet att gå en kontorskurs - 'skriva maskin är alltid bra att kunna' - så resonerade hon..... jag blev efter en kontorskurs kontorsslav i dryga 20 år... - och därefter - efter något år av arbetslöshet - en under hela 16 år arbetande - full time - spårvagnsförare... 'mit 61' blev jag pensionär... det är alltså 11 år sen...

Marianne Johansson sa...

vergeeben - und vergeehen... två ord... was vergeeht... er hat - u.a. - um 'was vergeeht' - und 'waruum?' - gesungen... hier spricht er um att förlåta - om förlåtelse... was man sich endlich und zuletzt wünscht - han är - var - en filosof denne udo... das vergeben... - vergebens... so ein wort gibt es auch... - men 'förjääves' som ju 'vergebens' bedeutet - har väl - förhoppningsvis - inget med das vergeben - förlåtelse att jööra... (?)

Marianne Johansson sa...

'ich bin mir dessen bewusst'... so was wird von ihm gesagt.... ich - auch - bin mir dessen bewusst - d.h. 'ålderbetingat' är jag - på samma sätt som han - bewusst... han var alltså 'mit nur 69' men snart blivande 70! schon såå bewusst... ich - meinerseits - bin - heutzutage - mit 72 und 4 monaten - gewissermassen auch - så inbillar jag mig det iaf - in dem sinne bewusst...

Marianne Johansson sa...

fünf minuten kan man alltså här lyssna till något som jag menar äär något att lyssna på...

Marianne Johansson sa...

schlüssel= vergebung!