onsdag 29 april 2015

före...

16 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

bzw. efter... - 'efterord' finns visst något som heter... - liksom det - by the way - även tycks finnas något som kallas 'förord' - men 'ord' - orden - som är där emellan... what about those... - 'those' - sort of - words(?)...

Marianne Johansson sa...

'pre' bzw. 'post'... - jag får väl försöka få fram att jag 'behärskar' ett och annat ord i/på latin... - men är 'inter' det som kommer 'mellan'(?)... - ja wohl antagligen...

Marianne Johansson sa...

som jag skrev på 'newsmill' en gång - var det år 2009? - u.zw. i en 'kommentar' till alexander bard... - exakta ordalydelsen på/av det jag skrev då har jag i minnet ej aktuellt... - men 'inter esse' tror jag jag 'nämnde'/skrev... - dvs det som - egentligen - betyder - vad jag - med mina latinkunskaper - tror mig förstå 'vara mellan'... - something can 'be' - dvs vara/existera - mellan - d.h. 'inter' 'beings' - inter human beings...

Marianne Johansson sa...

någon utbildning i litterärt skrivande har jag aldrig tagit del av... alltsedan jag i 7 år - från ht 1955 t o m vt 1962 - hade fil mag - och tidigare folkskoleläraren - sten gustafsson i svenska språket och litteraturen - har jag mindervärdighetskänsklor - mindre-/minder-/värdeskänslor vad gäller min 'förmåga' att uttrycka mig...

Marianne Johansson sa...

trots att det nu gått mer än ett halvt sekel sen denna upplevelse av mindervärdighet - minder-/mindre-/värde - bristfällighet! - så är detta - in der tat - fortfarande! - en stark känsla inom mig...

Marianne Johansson sa...

dessutom fick jag inget svar öht från 'författarförlaget' hösten 1983 - när jag skickade in mina poetiska alster dit...

Marianne Johansson sa...

dessutom fick jag endast som betyg på min uppsats i tyska språket på någon sorts nivå - vilken? - (A eller B?) - av lektor jürgen hering endast betyget 'G' - dvs 'Godkänd' - men heller ej mer än godkänd...

Marianne Johansson sa...

min oförmåga - mindervärdeskänsla - blev därigenom - av det låga - som iaf jag tyckte låga - betyg som lektor jürgen hering beskärde mig - ytterligare bekräftad/befästad... det fanns ett antal ämnen man kunde välja att ha som titel på uppsatsen i fråga - jag tror det måste väl ha varit på B-nivån... jag valde ett - sort of 'fritt ämne' - 'eine kritik meiner schulzeit'... - på den tiden - jag under 7 år - under mina tonår - hade fil mag sten gustafsson som min lärare i svenska språket så gav han mig rådet att ej välja ett 'fritt ämne' när det gällde vilken sorts uppsats man skulle skriva... jag hade enligt honom ej den förmågan - alltså att kunna skriva 'fritt' - och ej heller tillräckligt med livserfarenhet... - jag var även då på B-nivån på tyskan tveksam när jag satt i skrivsalen och skulle välja ämne för min uppsats på det tyska språket... skulle jag liksom 'trotsa' min gamle lärare från skolan hemma i lidköping och - trots allt - så här många år senare - våga mig på att skriva 'fritt' - ett fritt ämne'?! - jag VÅÅGADE!

Marianne Johansson sa...

någon uppsats på C-nivån blev ej av - i mitt fall... - jag föreslog på ett 'seminarium' - på C-nivån - där både dåvarande - nyblivne - norrländske professoren andersson och dåvarande - immer noch - lektorn dieter krohn var närvarande - att jag - som jag iaf själv tyckte - kanske skulle kunna skriva en uppsats - på C-nivån - betitlad 'wann schreiben frauen?'

Marianne Johansson sa...

- und zwar: eftersom han själv - dieter krohn - betitlat sitt anförande - sitt tal - vid tyska inst på st. nygatan - var det år 1984? - då han - tillsammans med - bland andra - en viss herr andersson från umeå universitet aspirerade på att bli professor i tyska vid GU...: 'wann weinen männer?' - så hade alltså dieter krohn - numera professor emeritus vid uppsala universitet - valt betitla sitt tal hållet för att kvalificera sig att bli professor i tyska språket vid GU...

Marianne Johansson sa...

vare sig den nyblivne professoren andersson eller dieter krohn tyckte det - 'wann schreiben frauen?' - var ett lämpligt uppsats-val... dieter krohn valde åt mig ämnet/titeln för/på en uppsats på c-nivån: 'kafkas die verwandlung'... - jag kommer ihåg att han norrlänningen andersson - den nyblivne professoren - nämnde att kanske att det ämne jag hade föreslagit skulle kunna passa på D-nivån? - härre guud! - så långt vågade jag väl ej ens kunna drömma om!

Marianne Johansson sa...

det länder honom till heder han dieter krohn att han gav mig VG på översättningsprovet - jag tror det var i januari år 1986... jag hade - trots att jag ej var klar med B-nivån - dristat mig på eget bevåg att skriva översättningsprovet på C-nivån... nu så här många år senare har jag iaf dät i 'ryggraden'... jag är en medelmåtta - och har så i hela mitt liv varit... skriva fritt är något jag nuumeera håller på med - som torde frammgå - här på EEGEN BLOGG! - änntligen - 'på graavens rannd' - tar jag mig - unnar jag mig - denna FRIHET! - och ingen behööver sätta något som helst betyg... jag bryyr mig inte om såådant! - BASTA!

Marianne Johansson sa...

våren 1985 i hamburg köpte jag - bl a - boken 'frauen schreiben'... det kanske var det - den titeln på just den boken - förutom 'wann weinen männer?' - som fick mig att föreslå titeln 'wann schreiben frauen?'...

Marianne Johansson sa...

någon akademisk karriär - what so ever - har jag alltså ej haft någon som helst förutsättning för - en 'tjänstekvinnas son' är jag ej - men väl 'en tändsticksarbetares dotter'... - det social arvet spelar roll - det är jag helt övertygad om...

Marianne Johansson sa...

'föööörorda' finns oxå ett ord som heter - alltså 'förorda' - att förorda något... - associationsmässigt till det jag inledningsvis i detta blogginlägg skrev om 'före' och efter' bzw. 'efterord' och 'förord'... före ord.... vad fanns före ord? - kanske någon sorts tanke - tankemässiga - sort of - ord...- kan tankar finnas - existera - utan det som kallas 'ord'?

Marianne Johansson sa...

'det sociala arvet' i st f 'det social arvet'...