torsdag 23 april 2015

Heinrich Böll

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

'zunächst durch die sprache'...

Marianne Johansson sa...

min första bekantskap med det tyska språket skedde via min lärare - överläraren - emil frostegård i sjätte klass i folkskolan hemma i lidköping... han anordnade en frivillig kvällskurs för oss som redan hade honom i engelska språket i femte och sjätte klass - även anordnade han en resa för oss nybörjare i det tyska språket - und zwar direkt efter vårterminen år 1955... resan gick - via färja till travemünde - till lübeck - där vi övernattade på vandrarhem - folke bernadottes - och även till hamburg - där jag - faktiskt - immer noch - kommer ihåg åsynen av all den skräckinjagande kvarvarande 'trümmer' - som alltså då fortfarande fanns där - und zwar efter andra världskriget - som alltså - dess upphörande - endast var 10 år tillbaka i tiden... - jag var vid den resan endast 12 år... nu är jag as much as 72!