lördag 16 oktober 2010

arvid lagercrantz

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"redan i tidig ålder fick arvid lagercrantz diagnosen psychosis manico-depressiva - numera har han den modernare diagnosen bipolär sjukdom typ 1 - 'i mitt galna liv' delar han med sig av sina upplevelser och erfarenheter - han skriver om terapin som åttaåring och om elchockerna vid femton års ålder - om den svåra journalistdebuten och sin tvillingbrors självmord - berättelsen handlar också om hur han klarade av att arbeta som journalist mellan de maniska perioderna och turerna in och ut från de psykiatriska klinikerna samt om tvångsintagningen på beckomberga -

Marianne Johansson sa...

- i en avslutande del återger lagercrantz sina tankar och reflektioner om den kemiska och biologiska kopplingen till sjukdomen och de anhörigas situation - sammantaget gör detta att hans skildring är av stort värde för alla som själva har denna sjukdom - för anhöriga och vänner - för psykologer - terapeuter och annan vårdpersonal och sist men inte minst för en intresserad allmänhet"

Marianne Johansson sa...

"det här är en memoar om psykisk sjukdom - med nödvändighet handlar den också om mig själv men mest om min sjukdom - hur jag led - hur jag behandlades och vad läkarna skrev i mina journaler - jag vet att många människor har liknande problem - låt oss dela ensamheten" / "arvid lagercrantz är välkänd journalist och reporter och har innehaft viktiga positioner på bl a sveriges radio och sveriges television" - "boken 'mitt galna liv' - en momoar om psykisk sjukdom' - lind & co förlag - 227 sidor (pris 219:-/ 'natur och kultur direkt' nr 8 / 2010.