måndag 15 november 2010

Agnetha FäItskog - Interview from December 2004, PART 1/4

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

by the way - jag hade oxå en dröm att bli sångerska en gång i tiden i min mycket tidiga ungdom - redan i min barndom - jag tyckte om att sjunga - en gång fick jag uppträda i baptistkyrkan på en julfest - jag sjöng -'vildandens sång'! - sen hade jag oxå drömmar om att bli skådespelerska - eller komiker a la birgitta andersson - prata bred väschöttska - sen hade jag oxå drömmar om att bli konstnär - ja när jag hade tagit studenten - vad skulle jag då göra - min mor avrådde mej bestämt från att ha fantasier om att bli skådespelerska - jag måste ha ett riktigt yrke - jag gick till arbetsförmedlingen och rådfrågade en vägledare där - vad jag skulle göra - kanske skådespelerska - konstnär - eller journalist! - något sådant som journalist förstod jag ju att jag ej hade förutsättningar för - men man kunde ju alltid ha drömmar - hon - fru månsson - på yrkesvägledningen - avrådde mig från att drömma om ngt sådant - hon rådde mig på det bestämdaste att gå en kontorskurs - för att lära mig att skriva maskin - det tyckte hon verkade vara det bästa alternativet för mig - eftersom jag inte hade någon som helst självkänsla - så gjorde jag som hon sa åt mig - jag gick en kurs och lärde mig maskinskrivning... (i gymnasiet - på latinlinjen i lidköping - så tänkte jag i mitt stilla sinne - vad jag än ska jag göra i mitt liv så aldrig i livet att jag ska vara en underordnad kontorsslav - dock det var det jag blev!!!)(ja endast 20 år var jag underordnad kontorsslav - sen - efter att ha varit arbetslös i 1 1/2 år - var jag under 16 år underordnad spårvagnsförare i göteborg - det sjuttonde året som anställd vid spårvägen var jag sjukskriven - blev sjukpensionär den 1 februari år 2004...)(hösten 1983 hade jag drömmar om att bli poet - började en vuxenskolankurs under ledning av journalisten/författaren stig göran gustafsson - men inte fick jag bättre självkänsla av det - skickade in ett manus till författarförlaget - men fick inget svar öht!!!)

Marianne Johansson sa...

jag tyckte tydligen - för ett år sen! - att det här var rätta platsen att liksom få fram vem jag var/är - men det var ju om agnetha fältskog det här programmet handlade - inte om mej!

Marianne Johansson sa...

kärlek och respekt tycks förefinnas mellan dessa två personer som förekommer i det här video clippet...ja han lasse bengtsson hade visst drömmar om att bli psykolog när han var riktigt ung - och att han har fungerat som en sådan i sitt arbete som journalist och intervjuare - det tror jag mig ha förstått - jag har alltid tyckt att han verkat som en männischo- kännare - och oxå i sitt nuvarande arbete som språkrör - kommunikatör - för SAK - svenska afghanistan kommittén - och i sitt umgänge med afghanerna - ...