tisdag 9 november 2010

att komma - att komma ihåg...

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

att komma - att komma ihåg - är det det som återstår - att komma ihåg - att erinra sej - i minnet återuppleva - ja ålderdommen - den arbetslöshet - som benämnd pension - erbjuder 'i brist på' 'wage slavery' denna lyx - denna lyx-tillvaro att bara 'sort of' begrunda - fundera - på allt som har varit i livet - det hittillsvarande - om det nu var nåt/nån sorts liv eller hur man ska betitla ett liv fullt av 'wage slavery' - åtminstone 20 + 16 år - 'aktiva år' såsom först kontorsslav och sedan som slav på spårena här i gbg - har alltså i mitt nu 68 åriga liv - min nu 68-åriga tillvaro - varit nichts anderes als brist-tid pga 'wage slavery' - nichts anderes als ein 'defizit' när det gäller sånt som egentligen varit - skulle ha varit viktigt - skulle ha varit av 'importance' - min far - axel herman johansson - född den 28 februari år 1897 - i koppetorp - ulrika - kisa - östergötland - - slet som slav i 'wage slavery' som tändsticksarbetare på tändsticksfabriken i lidköping i ej mindre än 50 år - en trogen och pliktskyldig arbetare som aldrig var hemma från jobbet - jag tror han på slutet avancerade till att bli en tändsticksarbetare vid grossistmaskinen - jag har för mej att det var det han nämnde med stolthet - för det var inte alla som dög till något sådant - efter vad jag kunde förstå på honom...