lördag 13 november 2010

bildning?

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"behöver vi bildning? löd rubriken på ett seminarium som skulle bli en diskussion om bildning och kunskapstörst och utbildningens betydelse för bildningen - men mest av allt blev det en ganska rörig och bitvis underhållande diskussion om begreppet bildning - vem är bildad och vad innebär det att vara bildad? - göran hägg - carina burman - anna ekström och sverker sörlin - alla enligt egen utsaga bildade människor - kom till slut fram till att bildning danar människan - men att en bildad person inte nödvändigtvis är en trevlig person - samt att den som är bildad oftare än den obildade fattar bra beslut" - gp - kultur/bokmässan - fredagen den 26 september år 2008.

Marianne Johansson sa...

att vilja vara bildad är väl en sak - men sen att verkligen kunna vara det man gärna skulle vilja vara - det är väl en annan sak...

Marianne Johansson sa...

jaG SKULLE - NATURLIGTVIS - MYCKET GÄRNA VILJA VARA BILDAD - ÅTMINSTONE I EGEN UPPFATTNING - OCH I MIN EGNA UPPFATTNING anser jag mig vara djupt - - mänskligen bildad - även om jag kan förstå att ingen annan än jaG SJÄLV KAN KOMMA TILL DEN SLUTSATSEN... (!!!) (det skulle ej vara stora bokstäver - versaler - där det i hastigheten - av misstag - blev det - det var vänstra lillfingret som - i hastigheten - råkade hamna på knappen 'caps lock' - alas!

Marianne Johansson sa...

i mitt liv har jag minne av några personer som jag uppfattat som djupt mänskligt bildade: överlärare emil frostegård i lidköping - fil mag nils tidestedt i lidköping och stig ekerman - 'f d riksdagsstenograf' när jag i upsala hade honom som min stenografilärare... - alla dessa tre manspersoner kände jag mig sedd av - och fick bra betyg av...