söndag 16 januari 2011

en oväntad dikt på köpet...

14 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"i morgon - måndag den 28 november 2005 - är det dags för stockholms poesifestival för nionde året i rad -

Marianne Johansson sa...

- tidskriften 00tal som arrangerar har flugit in poeter från ukraina - kina och sydafrika - göran sonnevi är det gamla gardets självklara mittpunkt - och malmöpoeten ida börjel tillhör de unga och nya -

Marianne Johansson sa...

- man ska kunna komma för att höra sin favorit och samtidigt få något annat - oväntat - på köpet - svarar projektledaren sara jivenius på frågan varför festivalens brukliga tema skippats -

Marianne Johansson sa...

- stina ekblad kommer att läsa ur ett manus av den bortgångna mare kandre - johannes anyuru läser tillsammans med hiphopartisten sean mcconnell under namnet broken-word - de två kinesiska poeterna mai cheng och yan li med stark förankring i sin egen kultur har efter många praktiska detaljer fått sina flygbiljetter till utresan -

Marianne Johansson sa...

- bland de många svenskarna är ida börjel med för första gången - hennes debutsamling 'sond' belönades tidigare i år med borås tidnings debutantpris på 100 000 kronor - på festivalen tänker hon läsa ur sin 16-sidiga dikt 'skåneradio' -

Marianne Johansson sa...

- det är pickup-poesi inspirerad av radio malmöhus eftermidagssändningar - ett slags 'ring p1' på extremt lokalpatriotisk nivå - säger ida börjel -

Marianne Johansson sa...

- skillnaden mellan att tyst läsa och att läsa upp en dikt finner hon enorm - 'tonfallet! - ja hela uttrycket! styr hur den som lyssnar kommer att uppfatta dikten' - och ida börjel ser det som en stor risk - för texten -

Marianne Johansson sa...

- jag gillar egentligen inte att läsa högt - men det lär mig mycket om texten - och hade jag i förväg vetat hur publiken skulle reagera hade jag inte velat läsa - det hade varit för mekaniskt - händelsen hade uteblivit -

Marianne Johansson sa...

- likt sina förebilder gertrude stein - samuel becket och birgitta trotzig är ida börjel en skeptisk natur som också gärna låter humor komma in i det hon skriver - hon inspireras dock minst lika mycket av 'varje vardagligt sammanhang där det finns ett språk - en röst" // fredrik söderling - dn - söndagen den 27 november år 2005.

Marianne Johansson sa...

"övriga medverkande: - ett urval: rikard wolff - kerstin thorvall - clara diesen - ursula andkjaer olsen (danmark) - the tiny - emil jensen - morten soendergaard (danmark) - gabeba baderoon (sydafrika) - markku paasonen (finland)"

Marianne Johansson sa...

en liten obetydlig och oviktig anmärkning: tja vad ska jag säga uppplysningsvis om ngn überhaupt skulle vara intresserad av detta - vilket väl knappast ngn är mer än möjligtvis min storasyster om hon ngn gång emellanåt har tid att kolla -

Marianne Johansson sa...

'upplysningsvis' - ej 'uppplysningsvis' - från det ena till det andra kan jag säga att jag för en stund sen kollade på tv - kunskapskanalen - där pratade bl a en professor - talande amerikanska men från universitet i köpenhamn - mycket upplysande... Katherine Richardson Christensen var/är namnet på denna kvinna som så faktiskt lättfattligt kunde förklara ett och annat...

Anonym sa...

tänk om jag hade varit en fil kand i litt vetenskap - och tänk om jag hade varit ung - vilka möjligheter skulle då inte sort of stå öppna för lilla mej - det svindlar nästan för mej när jag tänker en sån tanke - en sån omöjlig tanke ...

Anonym sa...

jag vill bara nämna att det är marianne johansson - bara jag och ingen annan som skriver här på min blogg - ingen annan vill - är intresserad - vad jag har kunnat förstå - ibland försvinner möjligheten för mig med google-kontot och foto - som hitills här var möjligt - men nu plötsligt av ngn anldning inte?!? - sånt händer ganska ofta så i och för sig blir jag inte förvånad - fotot kan ju dessutom kvitta med det utseendet jag har - hade i somras - år 2010 - då min son senast var här på besök och tog som hastigast detta foto - med mej helt sort of oförberedd - utan att ha haft chans att liksom fixa till mig ...