torsdag 28 april 2011

per-acke orstadius - debatt-artikel i GP den 19/4 2011

7 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

han - per-acke orstadius - avslutar sin artikel - som jag f ö tycker är mycket bra - med orden "att försöka tala björklund till rätta lär inte löna sig - för att än en gång citera stenmark: 'dä ä int lätt å förklar för den som int begrip'." jag googlade på skoj på hans namn - per-acke ostadius - och upptäckte hans blogg - där jag just skrivit en kommentar - hans namn är mej annars känt från pensionärstidningen härstädes 'seniorliv'...

Marianne Johansson sa...

"minnen i skymningen" - självbiografi av per acke orstadius - per acke orstadius har länge varit en skrivande person - han har varit lektor i metodik och har författat mängder av läromedel och debattböcker om skolan - insändare och bloggar visar hans outtröttliga engagemang - särskilt för de barn som har det svårast att klara skolan - men så för fyra-fem år sedan började han skriva om saker från sin barndom för att hans barn och barnbarn skulle få ta del av det - 'jag satte ihop texterna till ett häfte och delade ut till några vänner' - sedan råkade han skicka ett häfte till en vän som efter att ha läst per ackes memoarer - lånade ut dem till kompisar - 'nästan alla hade sträckläst dem!' - det hade gett dem associationer till upplevelser i deras egna liv och minnen' - säger per acke - 'det var då jag fick tanken på att trycka memoarerna på riktigt - om andra kunde ha glädje av att läsa om mina minnen så varför inte?'

Marianne Johansson sa...

"per acke växte upp på en lantlig prästgård i dalsland - han var mycket ensam som barn och fick sysselsätta sig själv så gott han kunde medan pappan prästen förberedde sina predikningar - syskonen är mycket äldre och hade redan lämnat hemmet - mamman arbetade som lärare i uddevalla och kom bara hem på helgerna -"

Marianne Johansson sa...

"memoarerna handlar bland annat om de många djur som den lille gossen kom i kontakt med och om hans funderingar kring sådant som synd - död och tro - där återges också många händelser som gjort honom skräckslagen - boken rör sig sedan över uppväxten med en tråkig skolgång - om hur hans yrkesval kom till och hur han bildade familj med sin annastina - kvinnan som sedan dess varit hans hustru - och livskamrat - per acke delar också med sig av händelser från sitt yrkesliv och om sina tankar om skola - politik och religion -"

Marianne Johansson sa...

"- jag blev själv förvånad över hur mycket jag mindes från barndomen - jag trodde jag hade 'stängt skåpen' - men när jag började nysta i minnena såg jag klasskamraterna tydligt framför mig och mindes deras röster - på frågan om han inte är rädd för att ha lämnat ut för mycket av sig själv skakar han på huvudet - 'när man har lärt sig något genom livet och funnit ett rättesnöre man tycker håller - då kan man gärna dela med sig av det' - han ångrar lite att baksidestexten på boken blev som den blev - säger han - med tankar om den egna döden - 'men så tänker nog de flesta egentligen - fast vi aldrig pratar om det - att man är medveten om att livet tar slut en dag kan hjälpa en att ta vara på dagen som är - jag njuter lite mer - vandrar över ängarna - ser örterna och lyssnar på trastarna - livet är sinnligt skönt på ett sätt som det inte var förut' " /text suzanne dahlin / ur 'livsstilsmagasinet för seniorer i örgryte-härlanda - nr 2011:2' - gratistidningens namn: "seniorLiv"- jag har ju den likheten med per acke orstadius att jag såsom han bor i stadsdelen härlanda - numera härlanda-örgryte - och liksom han är jag senior - 68 år - själv är han visst vad jag kunnat se på hans blogg 77 år och han är bl a intresserad av boule - jag jag vet att rätt många seniorer i stadsdelen har det som gemensamt intresse - själv har jag ännu ej kommit så långt så jag deltar i några som helst aktiviteter som seniorerna här i stadsdelen ägnar sig åt - är ej heller medlem i någon av de föreningar som finns för seniorer...

Marianne Johansson sa...

'ja jag vet' i st f 'jag jag vet'...

Marianne Johansson sa...

jag har för mej att stadsdelen heter visst örgryte-härlanda - men biblioteket härlanda-örgryte...