torsdag 10 maj 2012

Lars Lönnroth samtalar med Sven Delblanc om Bellman

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

jag såg honom en och annan gång på en hållplats då jag körde femman - kanske att han åkte spåret via st sigfridsplan och liseberg till korsvägen - närmaste hpl till universitetet - en gång såg jag honom i samspråk med min idol bengt brülde i/på 'humanisten' - det var på humanistdagarna - hösten år 2007...(jag hade då varit och lyssnat på engelska inst bidrag och den som talade i lilla hörsalen var så fruktansvärt tråkig så en dam rent resolut reste sig upp för att lämna föreläsningen i lilla hörsalen och jag gjorde detsamma - följde henne i spåren - vem nu denna modiga mogna dam var vet jag ej - jag var ej fullt så modig - men när ändå hon reste sig så var det ju lätt för mig att göra sammaledes - i snabb takt utgåendes från 'humanisten' så såg jag bengt brülde - för mig då vid den tiden känd från fil föreningen - som jag hade bevistat tidigare - stå i samspråk med lars lönnroth vid själva entrén - eller - om man så vill - själva utgången från 'humanisten' - jag var hösten år 2007 inalles 6 styck torsdagar - kvällar - på föreläsningar i stora hörsalen på 'humanisten' - som fil dr kent gustavsson - hade i ämnet västerlandets filosofi - en intro kurs - de kvarvarande 4 gångerna avstod jag ifrån - jag avstod oxå från varje försök att göra någon slags 'hemtentamen' - jag har noll poäng i filosofi - det enda jag har är 35 p i tyska - numera uppräknat till 50% mer - dvs 35 + 17,5 p = 52 1/2 p - universitetspoäng - fy schutton vad lite - det är synd om mej! - det tycker jag faktiskt! - att jag under mitt snart 70-åriga liv ej kunnat tillägna mig mer - men - å andra sidan - vad är egentligen 'Education'!? - jag har lyssnat på noam chomsky's tänkvärda ord - och hans ord är mig - vad gäller 'Education' - till tröst...