lördag 12 maj 2012

Sie tanzte nur einen Sommer - DVD ab sofort erhältlich auf www.falkficti...

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

12 maj - just detta datum som idag är - fast för ett halvt sekel sen - dvs den 12 maj år 1962 - då tog jag studenten - vissa som tog studenten samtidigt med mej i lidköping anno dazu mal - firar visst i lidköping nu - just nu - 50-årsjubileum sort of - jag dock ej! - jag firade ej heller då det begav sig - den 12 maj 1962 - den dagen på stadshotellet i lidköping där alla de andra nyblivna studenterna firade - jag - såsom helnykterist - var hemma hos min mamma och pappa - även de helnykterister - jag hade oxå tänkt att avstå från att ta på mig studentmössa - sånt larv! - men jag kommer ihåg att vår rektor eric jacobsson förklarade för oss alla blivande studenter att vi skulle tänka på våra föräldrar - vilken stor dag detta var för föräldrarna - vilken stolthet! - därför skulle vi fira och ha studentmössorna på oss - sånt larv! - ja jag hade studentmössan på mej och jag gick i prosession med alla de andra nyblivna studenterna - i sällskap oxå med en del av lärarna - till statyn nere vid älva - den evige studentens staty därstädes... - men egentligen skulle jag ej ha tagit studenten - jag skulle ha gått i folkhögskola i stället - det hade definitivt varit bättre för mig - med tanke på min bakgrund... - jag hade dock studentmössan på mej i upsala på valborg år 1963 och gick - eller kanske snarare sprang - med alla andra studenter nerför den backen man ska gå nerför - eller springa nerför - just den dagen - man anpassar sig väl - försöker iaf - till sederna - jag var alltså inskriven vid västgöta nation och vid universitet - jag hade påbörjat en akademisk sekreterarutbildning - vilken omfattade både studier vid upsala handelsgymnasium liksom språkstudier vid universitetet - dock tvangs jag avbryta mina studier - p g a sjukdom - jag tvangs vistas på sjukhus i stockholm hösten 1963 - dit jag nyss flyttat sensommaren 1963 - efter att den sommaren i stockholm ha arbetat på musikavdelningen vid sveriges radio som vikarierande sekreterare... jag skulle inte ha - borde inte ha - påbörjat den utbildningen till sekreterare - vilket sen föranledde mig att vara underordnad kontorsslav i 20 år ... att efter 1 1/2 års arbetslöshet sen tvinga mej själv att vara spårvagnsförare - för att betala underhåll till mina två barn - var heller inte det mest optimala för mig om man säger så - hela mitt liv har varit et misslyckande - om detta beror på att jag för 50 år sen tog studenten det vet jag ej - men jag har på ngt sätt har varit i 'inkongruens' med mig själv - först nu - via denna möjlighet jag har - via bloggen och google och you tube - känns det som att jag - äntligen - sort of kan förverkiga mig själv - via detta mitt 'universitet' - som jag kallar you tube - och denna möjlighet för mig att spontant och ocensurerat uttrycka mig...

Marianne Johansson sa...

jag kommer ihåg att jag tänkte - när jag satt på lektionerna i gymnasiet i lidköping - att aldrig i livet att jag vill bli sekreterare! - vad som helst men inte det! - och sen blev det så iaf - fy schuttån - jag visste inte vad jag skulle göra efter studentern - gick till arbetsförmedlingen/studievägledningen - till en rådgivare/rådgiverska - fru månsson - hon rådde mig att gå en sekreterarkurs - och jag var så dum så jag gick på det! - fy schuttån - varför hade jag så dålig självkänsla - mina föräldrar kunde inte stötta mig till att våga något annat än att bli en kotorsslav! _ något som jag aldrig trivts med! - jag har aldrig någonsin trivts med de arbetskamrater jag haft - utom med ingrid jonson - håkan jonsons mor - som jag hade en del intellektuella intressen med - även hon latinstudent och intresserad av allt möjligt - samhällsfrågor inte minst... sen på spårvägen - trivdes jag ej heller - där arbetade jag dock som spårvagsförare i hela 16 år på heltid - med fruktansvärda arbetstider ... alas!!!

Marianne Johansson sa...

'procession' i st f 'prosession'...

Marianne Johansson sa...

"men jag har på ngt sätt varit i 'inkongruens' med mig själv" - i st f: "men har jag på ngt sätt har varit i 'inkongruens' med mig själv"...

Marianne Johansson sa...

'kontorsslav' i st f 'kotorsslav'...