fredag 30 november 2012

Kent Nagano über das Kammerorchester des Bayerischen Staatsorchesters

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

endast någon vecka innan detta spelades in var alltså denna världsberömda dirigent i göteborg för att bekanta sig med göteborgssymfonikerna - med vilka han hösten år 2013 kommer att ha ett samarbete...

Marianne Johansson sa...

han verkar ej ha någon som helst rädsla för att lära sig det beträffande språket - die betreffende sprache - wo er sich gerade befindet - und wo er gerade arbeitet - av artighetsskäl? - ja kanske... undrar om han även kommer att vinnlägga sig om att lära sig det svenska språket när han kommande höst kommer att arbeta i göteborg - iaf sex till sju veckor kommer han att vara stationerad i göteborg för arbete med göteborgssymfonikerna - visserligen förstår nog de flesta symfonikerna hans modersmål - amerikanskan - men det skulle trots det ej förvåna mig om han försökte att tala svenska - han tycks tycka om olika sorters språk - liksom naturligtvis olika sorters musik - språk är ju - egentligen - ett slags musik ... så kanske man nästan kan se på det - inte riktigt - men kanske - med lite god vilja... han - kent nagano - har iaf viljan att förstå andra männischor och andra männischors språk - det intrycket har jag fått av honom - jag har fått ett gott intryck av honom av det jag hört av honom via you tube... jag kommer ej att göra några som helst ansträngningar att försöka se - höra - honom IRL - när han är i samma stad som jag sen nästan 40 år bor i - jag är jämt hemma - jag reser ingenstans - inte ens in till centrala stan - och absolut ej på några sådana högtstående kulturella evenemang - jag är ej sånn - jag sitter vid min dator - och jag är jämt hemma - men trots det kan man ta del av en massa - och det helt gratis och utan någon som helst anstränging... (både franska och tyska har jag hört honom - kent nagano - tala - förutom naturligtvis engelska/amerikanska...)

Marianne Johansson sa...

det är alltså nu i höst - detta år - året 2013 - som han kommer att arbeta med göteborgssymfonikerna...