lördag 24 november 2012

What is Special About Language?

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

noam chomsky blev född den 7 december år 1928 - då detta spelades in - den 7 februari år 2012 - detta år - var han alltså 83 år och 2 månader gammal - om 13 dar kommer han att vara 84 år... (in comparison: i am 70 years of age - more exact 70 years and a week old - but i am of no significance what so ever - have never been - but i have - via you tube - the possibility to listen to this man - this human being - that possibility i do have - eventually - now - at this age! - and - since a couple of years - via you tube! - the first time i ever heard him - and also saw him IRL - was in the year of 2002 - here in gotenburg - when he was invited by 'ordfront' - 'svenska mässan' - 'scandinavium' - 'bokmässan' - det var damals - the years go by - time passes by more quickly the older you get - that's a fact - 'tempus fugit' - ja tre år i mina tonår försökte jag lära mig lite latin - det var hemma i lidköping - vid läroverket där... (matematik var nämligen inget för mig...)(jag har i hela mitt liv - sen överlärare emil frostegård - sort of - upptäckte min lätthet att lära mig engelska i folkskolans femte klass i lidköping - haft för mig att jag är en sort of språkmännischa... dock har jag inga akademiska betyg überhaupt i engelska - ej heller i ngt annat språk - jo jag har ett visst antal ihopsamlade universitetspoäng i tyska från universitetet härstädes - nämligen gu - göteborgs universitet - det var på kvällstid fr ht 1983 och några terminer framåt - några förutsättningar för studier what so ever har jag aldrig haft - alas! - som jag tidigare någon gång sagt - så härstammar jag knappast från någon akademisk familj - min far var arbetare på lidköpings tändsticksfabrik i hela sitt liv - under hela 50 år slet han på 'tändsticken' som fabriken kallades - men trots my 'humble background' lyckades jag ta studenten i lidköping - men vad är detta i jämförelse med noam - noam chomsky - det går inte att jämföra på samma dag - om überhaupt...