måndag 23 september 2013

Edita Gruberova v/s Ingeborg Hallstein: Who is the queen of coloratura?

8 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

i - on my part - prefer ingeborg hallstein... hennes röst är - sort of - oslagbar - eller hur man nu ska uttrycka det...

Marianne Johansson sa...

edita gruberovas röst är - så som iaf jag tycker - ej speciellt njutbar - vilket däremot ingeborg hallsteins röst är!

Marianne Johansson sa...

sopranen edita gruberova är ca fyra år yngre än 'moi' - hon blev född i slovakien - bratislava - den 23 december år 1946... sopranen edita gruberova är - exakt - tio och ett halvt år yngre än sopranen ingeborg hallstein...

Marianne Johansson sa...

jag skulle ALDRIG kunna sjunga - har ALDRIG kunnat sjunga - på det sättet! - nu - när jag verkligen är 'alt'(= det tyska ordet för 'gammal')- så är jag alltså mer 'alt' än jag någonsin tidigare varit... men i tonåren så var jag 'alt' i 'körsång' i gymnasiet i lidköping - då vi hade musikdirektör stig scherstén som lärare - jag hade i tredje ring valt 'musik' och 'körsång' som frivilliga tillvalsämnen - tyska språket hade jag i tredje ring valt bort som frivilligt tillvalsämne... trots detta blev sedan tyskan 'mitt språk' - eftersom jag ej kom in på mitt förstaval till gymnasiet i upsala - ... jag blev alltså ej någon sångerska - ej heller någon med engelska och franska som specialspråk.. p g a att jag fick endast av min latinlärare betyget 'ba' i slutbetygbet i studentexamen - så misstänker jag att det var just därför mina sammanlagda betygspoäng icke! nådde upp till det som behövdes för att komma in på det engelsk franska alternativet i den akademiska sekr utbildningen vid upsala handelsgymnasium - konkurrensen till den just det året - ht 1962 - nystartade utbildningen var steen hård...

Marianne Johansson sa...

"vildandens sång" framförde jag på scenen i baptistkyrkan i lidköping en gång i tiden... jag sjöng alltså den sången - det var väl vid söndagsskolans någon fest av något slag - kanske 'julfest' - det var min storasyster som - sort of - hjälpt mig att kunna sjunga och framföra denna sång - som egentligen väl var en schlager då vid den tiden - och jag fick ett intryck av att prästen inte tyckte just den sången var optimalt passande i det sammanhanget i söndagsskolan i baptistkyrkan...

Marianne Johansson sa...

jag hade alltså i min barndom - innerst inne - små drömmar om att jag kanske skulle kunna bli sångerska... senare i tonåren hade jag även - innerst inne - drömmar om att jag kanske skulle kunna bli skådespelerska... det blev ingenting av detta - jag blev i stället - det som jag absolut ej ville bli - en kontorsråtta - en kontorsslav - och detta i inte mindre än 20 år - lite drygt... sedan - efter det - efter en arbetslöshet av/på ett och ett halvt år - blev jag - tack vare 'en nödlögn' - dvs att jag i ansökningsformuläret skrev ett kryss i rutan som angav att jag aldrig någonsin i mitt liv haft några som helst psykiska bekymmer/problem - spårvagnsförare...

Marianne Johansson sa...

'slutbetyget' i st f 'slutbetygbet'...

Marianne Johansson sa...

redan då var jag alltså en 'vild ande' - eftersom jag sjöng just 'vildandens sång' - och det i en kyrka! - en 'frikyrka' visserligen - men ändå! - jag har ju flera ggr här på min blogg sagt att jag anser mig vara en 'free spirit'... '...