måndag 15 december 2014

Rossana Dinamarca (V): "Du är inte min talman" + Björn Söders svar

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

Äntligen! äntligen Någon som våågar bryyta detta uråldriga fölhållningssättet i Riksdagen! - äntligen Någon som våågar! Modigt gjort av rosanna dinamarca! - bra gjort! - det är min reaktion! det var verkligen på tiiden - detta som hon - rosanna dinamarca - här våågade sej på att
jööra! - otrooligt moodigt - under omständigheterna... eller hur man nu ska uttrycka det!

Marianne Johansson sa...

att den som talar i riksdagen såsom vald av folket varje gång inledningsvis måste säga 'Herr Talman!' oavsett om 'talmannen' är en kvinna eller en man... hur kan man ha respekt för ett så uråldrigt förstelnat system... det är ju - och har varit - löjjeväckande - det har jag varje gång tyckt när jag hört något från Riksdagen... om inte annat så åtminstone rent språkligt så bör man väl hänga med i utvecklingen - språkutveckling kanske finns något som heter... något som är föråldrat! och löjjeväckande! - ska man verkligen ha såådant kvar?... nu kanske -äntligen - nåågot bryts - tack vare denna modiga trollhättetjej rosanna dinamarca!

Marianne Johansson sa...

det är ej blott och bart vad gäller ålder som det skiljer mellan rossana dinamarca och björn söder - utan helt klart vad gäller en hel del annat... men födelsedag har dom med endast 1 dags mellanrum - und zwar så har rossana sin födelsedag den 2 januari - medan björn söder har sin födelsedag dagen efter - alltså den 3 januari - i ålder skiljer 2 år och 1 dag - som rosanna dinamarca är äldre än Riksdagens 2:e vice Talman... geburtsjahr der betreffenden personen: 1974 bzw. 1976... den med skånsk dialekt talande perschoonen - tillika Sveriges Riksdags 2:e Vice Talman - uppnår om 19 dagar åldern 39 år! - trollhättetjejen - rossana - som alltså talar trollhättedialekt - uppnår om 18 dagar åldern 41 år!

Marianne Johansson sa...

jämfört med 'moi' - som för fyra veckor sedan uppnådde åldern 72 år! - så är dessa politiskt aktiva personer - sort of - bara ungdommar... men kanske är det så att 40-årsåldern är en ålder då man har ganska mycket kraft och har tämligen många år framför sig av kraft - något som man ej har vid fyllda 72 år... alltså en viss skillnad... men även jag har - en gång i tiden - varit i den ålder som de - dessa personer - nu befinner sig i ... - dock har jag aldrig i hela mitt liv varit politiskt aktiv... (jag veet att rättt staavning är 'ungdomar' - men jag fööredrar att skriva/staava 'ungdommar' - eftersom liksom ut-talet är såådant..,.)

Marianne Johansson sa...

jag tror jag redan på en tiden då jag skrev kommentarsmässigt på newsmill skrev ungefär så: 'här kan man se hur det fungerar - eller - kanske rättare sagt - hur det inte fungerar i riksdagen'...

Marianne Johansson sa...

'den tiden' i st f 'en tiden'... 'hur det inte fungerar - i riksdagen' i st f 'hur det inte fungerar i riksdagen'...