torsdag 2 april 2015

oviss...

16 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

oviss... - vad säjjer - mitunter - ord? - ett ord som - t ex - 'oviss'... - ett ord som - t ex - 'ovisshet'... 2 ord - vad säjjer domm? - dee! - just DE orden...

Marianne Johansson sa...

Nåågot torde väl ordet 'oviss' - sort of - säjja...

Marianne Johansson sa...

Nåågot torde väl ordet 'ovisshet' säjja...

Marianne Johansson sa...

ord - ett ords - kanske - eventuellt - även 2 ords - betydelse...

Marianne Johansson sa...

Betydelse...

Marianne Johansson sa...

det ena ordet - u.zw. 'oviss' - är ett adjektiv... - so was kann behauptet werden...

Marianne Johansson sa...

det andra ordet - 'ovisshet' - är ett substantiv...

Marianne Johansson sa...

so was kann - även dät - behauptet werden...

Marianne Johansson sa...

en sak - en angelägenhet - t ex 'utgången' av Något - kann vaara 'oviss'... - kann beskrivas med ordet - nämlich med adjektivet - 'oviss'...

Marianne Johansson sa...

eine 'unwissheit' - en ovisshet - kann u.U. bestehen...

Marianne Johansson sa...

ingen vet huur - näämlich huur en speciell uutgång kommer att jestallta sej...

Marianne Johansson sa...

was heisst 'ausgang'? - vad betyder 'utgång'? - är livs 'övergång' till 'död' Något som - u.U. - - kann - könnte - benämnas 'Utgång'... (?) - är då födelse = 'ingång'? - d.h. 'utgång' ur en moders kropp... = livets tidshavandeskap startar... ('gått ur tiden' finns ju något som heter...)('gått in i tiden' borde väl då - analogt - kunna uttrycka det motsatta...)

Marianne Johansson sa...

jag kan ej låta bli att i detta sammanhang nämna - åter igen - det jag hösten år 1983 - filosofiskt - poetiskt - sort of - spontant i stunden uttryckte - dvs - slarvigt och snabbt - på papper nedskrev: 'jag är haavande med tiden - endast döden vet när förlosssningens öögonblick är innne - dåå är livet uute...' - - jag liknar här själva livet vid ett tidshavandeskap - a - sort of - pregnancy with Time - nothing more - nothing less...

Marianne Johansson sa...

beträffande 'ingång' respektive 'utgång' - und zwar bezüglich det som kallas Tid:

Marianne Johansson sa...

min fars 'ingång' i Tid: den 28 februari år 1897... - min mors 'ingång' i Tid: den 22 september år 1903... - min systers 'ingång' i Tid: den 30 juli år 1932... - min förstfödde sons 'ingång' i Tid: den 21 januari år 1979... alla dessa tre mig närstående har haft sin 'utgång' ur Tid - und zwar: min far den 21 augusti år 1972 - min mor den 2 mars år 1975 - min förstfödde son den 30 november år 2006 - min syster den 29 mars år 2014...

Marianne Johansson sa...

berichtigung: 'alla dessa fyra mig närståeende' - i st f 'alla dessa tre mig närstående'...