söndag 11 juli 2010

tre små ord: 'qui peut juger'? - 'vem kan döma'? ...

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

vad ska jag skriva här under denna rubrik - jag vet inte riktigt - orden talar för sig självt - sig själva - vem kan döma - på franska (det låter - som jag tycker - lite finare): - qui peut juger? det fanns ngt i den isländska sagan som hette 'domen över död man' - man kan oxå säga den dom som kvarstår över kvarlevande efter det att en man dött - efter det att min förstfödde son dött - domen kvarstår över efterlevande - efterlevande får leva med domen - den domen det 'resultat' som blev - man kan aldrig göra sig fri från domen den dom som den döde lämnar efter sig - från det ena till det andra - han min son mandus skulle gärna ha velat ha gått i samma gymnasium som birro marcus nämligen schillerska - han nämnde det en gång till mig - inte p g a att birro marcus gått där - men p g a att hans en kompis från tiden i angeredsgymnasiet flyttade över till schillerska från angeredsgymnasiet - han min förstfödde - fick inte ens gå i den närmaste skolan här - kålltorpsskolan - han skickades till gathenhielmska skolan! - disaster! - to say the least! - apropå gathenhielm visste visst inte birro marcus vem det var på 'på spåret' - hade han gått i den skolan hade han kanske vetat - men i så fall hade han nog inte kunnat gå så långt som han har gått - olika öden i livet - minsann - min förstfödde son - som egentligen inte alls var obegåvad - fick inga som helst chanser - ska jag som mor begråta detta - ja jag kan oxå begråta att jag inte kunde vara det stöd för honom som han hade behövt - begråta var ordet i brist på ngt annat ord i hastigheten - i skrivande stund...)