söndag 25 juli 2010

im jahre 1966...

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

det året bodde jag hemma hos mina föräldrar ebba och axel johansson - alehagsgatan 7 - och jag hade fått en korrespondentantsällning på lidköpings mekaniska verkstads aktiebolag -(där jag lärde känna ingrid jonson) - det året köpte jag oxå denna bok som jag just hittat bland allt 'mitt' - 'zweimal deutschland?' - en bok utgiven på sveriges radios förlag - jag som bara 3 år tidigare 1963 - sommaren - varit anställd som vikarie sekreterare - på sveriges radio ! - på den tiden kunde jag inte mycket tyska - inte på långa håll så mycket som jag kunde år 1985 då jag var i hamburg med tyska inst - nu när jag upptäcker denna bok så förstår jag hur kämpigt jag hade det på den tiden med tyska språket - visserligen hade jag ju lyckats få ab i betyg i tysk handelskorrepondens vid upsala handelsgymnsium på den 'akademiska sekr utbildn' därstädes - men min tyska var mycket begränsad - så som jag ser på det hela nu med många års perspektiv - inte visste jag mycket - men mina föräldrar visste inget alls beträffande det tyska språket - så jämförelsevis var jag väl ganska duktig - eller? - jag blev påmind av han lars gustafsson som har en egen blogg och skrivit bl a att han visst var med i gruppe 47 och bl a kände uwe johnson - ja han max frisch kände han oxå - jag försökte ju på mitt lilla naiva sätt att få en sorts kontakt på hans blogg - men reaktionen från hans sida var knappast vänlig - knappast heller 'bildad' så som jag uppfattade det... jag lyssnade alltså på dessa radioprogram och försökte förkovra mej i språket tyska och de tyska förhållandena och de olika tyska författarna - men icke var det lätt för mig - speciellt som jag relativt nyligen vinterlovet 1964-65 hade varit sjuk vad gäller den psykiska balansen - lätt var det inte - men dock lätt på många sätt - jag hade min mamma som gjorde allt för att stödja mig liksom pappa - och trygghet kände jag faktiskt - vilket jag inte hade anledning att känna i göteborg när jag flyttat till göteborg sommaren 1973 - och de problem jag haft på olika sätt under alla de år jag levt i göteborg - alltså från 1973 till nu år 2010 - totalt 37 år - hade jag haft min mamma och min pappa i livet - vilket jag sedan aug 1972(pappa) och sedan mars 1975(mamma) ej har - så hade jag kanske kunnat klara mej bättre - men jag har iaf hela tiden försörjt mig på mitt eget förvärvsarbete - förutom ca ett år då jag hade en ringa arbetslösersättning fr htf - 1985 - 1986 - och under vilken tid jag levde på de pengar jag fick sedan min syster och jag sålt det i dödsbo befintliga huset i lidköping - ska jag vara tacksam att jag trots allt har kunnat klara mig utan att - för min egen del - gå till socialen - vilket min pappa skulle ha tyckt ha varit det hemskaste han kunde tänka sig - (forts kanske följer - på denna min fragmentariska 'självbiografi'...) (min pappa var ingen socialdemokrat - arbetare som han var!) - han röstade på folkpartiet - på sluttampen funderade han på att rösta på det nystartade kristdemokraterna med alf svensson - men då han förstod att de ändå inte hade en chans att komma in i riksdagen förstod han det lönlösa i det - han var alltså 'pragmatisk' - min far var ända till dödsögonblicket baptist - gick aldrig ut ur den församlingen - men han gjorde inget för att propsa på mej sin tro - absolut inget - han var sådan att han tänkte fritt - och jag har av honom lärt mig att tänka fritt - tack för det!

Marianne Johansson sa...

en komplementerande uppgift - när jag var 60 år - november 2002 - sjukskrev jag mej själv p g a illamående - och fick sen - först av lotta dahlberg på närmaste vårdcentral och sen av psykiater finn larsson på pma - psyk mottagn angered - min sjuksrivning förlängd - jag var då anställd på spårvägen - (där jag - på heltid - kört spårvagn under totalt 16 år - utan sjuksrivning - mer än möjligen några dagar något år emellanåt för kraftig förkylning) - till den 1 februari år 2004 - då jag av försäkringskassan blev beviljad det som tidigare kallades sjukpension - (men som hade fått en finare benämning - nämligen sjukersättning) - innan jag den 17 nov år 2007 såsom 65-åring fick min ålderspension...

Marianne Johansson sa...

'sjukskrivning' i st f 'sjuksrivning'...