torsdag 21 april 2011

eine liebeserklärung...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

har som hastigast ögnat igenom det som lars gustafsson - den store världsberömde poeten - the scholar - the former professor of austin - texas - usa - skrivit på sin blogg betr poeten som nyss fyllde 80 - har endast mkt snabbt och fragmentariskt ögnat igenom den myckna texten - men att det är fråga om eine art von liebeserklärung från hans sida gentemot tranströmer - därom råder det nog ingen tvekan - eine art von själsfrändskap kanske det är - eller är det säkerligen - fråga om - själsfrändskap är ju alltid en angemäm känsla att upptäcka/erfara - speciellt när det gäller poeter emellan... - geografiskt och åldermässigt fanns fr bröjan ett inte alltför stort avstånd - och det avståndet på 5 år som fanns då finns ju fortfarande - och numera bor de ju båda centralt - och relativt nära varandra i huvudstaden stockholm - jag har inte kollat upp men jag tror att upsala universitet var en gemensam nämnare - visserligen är ju vad jag vet professoren lars gustafsson ej utbildad auktoriserad psykolog - men iaf finns 'beröringspunkter' - och vad jag har kunnat ana mej till så har den store världsberömde professoren och tillika poeten i hela sitt liv försökt att efterapa denna tranströmer som vad jag kunnat förstå i hela hans liv varit hans förebild - ja förebilder är alltid bra att ha - jag personligen känner ingen större sympati för den store världsberömde poeten och professoren från universitetet austin i texas - usa - eftersom han som jag uppfattade det nesligen exkluderade mig från sin blogg - men jag är ju heller ingen människa värd något - visserligen har jag ju i min ungdom varit inskriven vid upsala univ - men ingenting har jag uppnått - det är olika för olika! (f ö kan tilläggas att jag redan förra året på hans 74-årsdag den 17 maj skickade ett grattis till honom per e-mejl - men inget tack fick jag - jag vet därför ej om jag nästa månad den 17 maj kommer att skicka ett grattis till honom på hans stora dag...)

Marianne Johansson sa...

'början' i st f 'bröjan'...

arianne Johansson sa...

detta är en skam och inget annat - jag har ju inte läst vad han - lars gustafsson - har skrivit om tranströmer - jag orkar helt enkelt inte läsa det - jag ville bara få fram något - och detta något kom nog fram - ska jag skämmas över detta som kom fram - vid närmare eftertanke nu efteråt - så är det alltså avund det hela handlar om - avundsjuka på en person som har kunnat bli allt det som jag egentligen väl gärna själv hade velat bli - ph d - professor - poet - ja det är mycket som man kan vara avundsjuk på - men mina förutsättningar var ju inte sådana - olika människor har olika förutsättningar - jag borde väl nu vid fyllda 68 års ålder ha förstått det - ja jag har förstått - men ändå - så här på min alldeles egna blogg kan jag väl förhoppningsvis få häva ut - häva ur mej - ett och annat - ja egentligen väl inte ens här på min egen blogg - där ju faktiskt vem som helst kan läsa det jag skriver - men jag visar iaf vem jag är - det negativa i ens person - personlighet - ska man väl kunna acceptera det med - jag vet inte vad han tysken sa här på min blogg tidigare idag om detta - en mycket vis man som jag dessvärre ej fattat namnet på - får väl återgå till det you tube clippet igen och lyssna en gång till ...

Marianne Johansson sa...

jag har alltså åter igen fört över detta video clip till min blogg: "Umgang mit negativen Gefühlen" by WesenOhneUhrteile" - tid: 5:41 minuter...