tisdag 26 april 2011

Ingeborg Bachmann - Wie Soll Ich Mich Nennen (Aufnahme 1957)

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

Ingeborg Bachmann dog den 17 oktober år 1973 - då var jag fullt sysselsatt med att skriva FS - Fernscheiben - jag var telexoperatris - ett 6-månadersvikariat hos grossistfirman ahlsell & ågren - marieholm - göteborg - jag hade endast ett par månader bott i göteborg då vid den tidpunkten - i en liten etta med kokvrå - jag hade iaf en fin bil - en audi 60 - som jag alltemellanåt åkte hem med på helgerna - till min mor i lidköping ...då var jag 30 år - skulle fylla 31 år en månad senare den 17 november - Ingeborg Bachmann föddes redan 1926 och var 47 år då hon dog...

Marianne Johansson sa...

jag ser att denna ljudupptagning - diese Aufnahme - gjordes år 1957 - hon var alltså då 31 år - om ljudupptagningen gjordes före hennes födelsedag den 25 juni eller efter den dan vet jag ju inte - men hon var alltså ganska så jämgammal med mej då hon läste in dikten - då jag satt som telexoperatris i göteborg... - men då hon var 31 år - eller strax innan eventuellt - då den 25 juni år 1957 - vad gjorde jag då? - jo jag var då endast 14 år - jo jag måste väl ha haft sommarlov från skolan - jag måste väl då ha gått 2 år av det fyraåriga realskolelivet - jag får nog göra lite efterforskningen innan jag kan rapportera vad jag gjorde just den sommaren - var det då jag var i schleswig-holstein med min kusin ulla-britt? (jag vet inte med bestämdhet i ögonblicket...)