tisdag 31 maj 2011

respekt...

7 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

avstånd - på/med respektfullt avstånd - avståndstagande - närmande - närhet - avstånd - vad är emellan? - inter esse - vara mellan - vad är där emellan det ena och det andra - 'det ena' varande i detta fallet 'närhet' - 'det andra' - på motsvarande sätt - sålunda - varande 'avstånd' - vad vore livet utan ngt sådant? - något sådant som understundom går under benämningen 'stånd' - att vara 'ståndaktig' - vad är det? - att vara - bara vara - d.h. being - vad är det? - in diesem falla 'a human (?) being...?!?

Marianne Johansson sa...

kom att tänka på andra ord med 'stånd' - 'tillstånd' är ett - 'motstånd' ett annat - 'torgstånd' ett tredje - kanske finns yterligare... -'Stand' är väl vad jag kan förstå det tyska ursprunget till det svenska ordet 'stånd'... någon - om nu någon förutom jag själv läser min blogg - kanske undrar varför jag kom på just ordet 'torgstånd' - jo hemma i lidköping - min uppväxtstad - och födelsestad - från vilken stad jag flyttade permanent i augusti år 1973 - till gbg - hade många 'torgstånd' - torget i lidköping var ju vad det sades på den tiden iaf det största i hela europa - varje onsdag och lördag gick man till torget för att handla - ost och grönsaker - speciellt en mycket god inlagd gurka - och - naturligtvis siiiil - det bästa av allt - siiil stekt i smör med mycket dill imellan de två urbenade silarna - ja inte bara två - fileérna ... min mamma kunde laga god mat - hon kunde baka gott bröd - min mamma kunde...

Marianne Johansson sa...

ngt annat jag - associationsvis - kom på är ordet 'ståndsriksdag' - 'ståndscirkulation' - riksdagen som en gång i tiden - enligt min historielärare i gymnasiet i lidköping - nils tidestedt - bestod av de fyra stånden - adel - präster - borgare och bönder...

Marianne Johansson sa...

associationer är ju något som han freud tyckte kunde vara bra för att liksom kunna komma fram till ngt - ja associationer är min melodi - vad vore livet utan associationer (?)

Marianne Johansson sa...

'ytterligare' i st f 'yterligare'...

Marianne Johansson sa...

då - d.h. för ca 5 och ett halvt år sen - så höll jag på och svammlade så här...

Marianne Johansson sa...

'erst wenn die beziehung an bedeutung verliert - erst dann wächst die liebe'... vad att tro - om detta? - den tid jag var - åtminstone mer eller mindre - arbetsös - ca 1 och ett halvt år mellan maj år 1985 till november år 1986 så läste jag en hel del filosofiska böcker på det tyska språket - en hel del hade av mig inhandlats i en bokhandel - und zwar i hamburg - när jag var där i april och maj - år 1985 - tillsammans med tyska inst vid gu - och bodde på dänisch-deutsche akademie...