söndag 24 juli 2011

hedra...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

hedra - hur ska jag kunna hedra min fader och min moder? - jag som intet vet om dom - om deras uppväxtförhållanden - om deras förhållanden - om deras föräldrar - jag vet inget om deras förfäder ja jag vet att någon adelssläkt har det ej varit fråga om -

Marianne Johansson sa...

nu - vid livets slutskede (jag blir i november i år 69 år och jag är kraftigt överviktig) - kan jag 'sort of' 'hedra dem'? - jag har 'svikit' dom - det är det jag har gjort - den insikten blir bara större och större ju närmare jag kommer mitt 'mål'/=döden - som är 'krönet'/'kronan på verket' - på det som varit - som 'är' - immer noch - men hur länge till? - mitt 'liv'...

Marianne Johansson sa...

har jag svikit min förstfödde son - som ligger i graven - ja det kan man väl 'sort of' säga...

Marianne Johansson sa...

men från början blev liksom allting fel för mej - jag har liksom större delen av mitt liv haft allting och alla emot mej - utom naturligtvis under min barndom - min mamma och pappa gjorde ju sitt yttersta för mej - sen att ingen som helst självkänsla fanns - så att jag efter studenten skulle ha kunnat bli något i den stilen som jag hade kunnat drömma om till exempel skådespelare - konstnär eller journalist - detta att ingen som helst självkänsla fanns - arvet - det social arvet var sådant att någon självkänsla ej fanns över huvud taget - att jag tvangs sätta mej på en kontorsstol trots att jag egentligen inte ville ngt sådant - hur kunde det komma sig - det är mycket som sort of har 'kommit sej' - på ett sätt som inte borde ha 'kommit sej på' så - om jag till exempel haft föräldrar med akademisk bildning och därmed åtföljande självkänsla...